is er manier om van dyslexie af te koomen?

ik heb dyslexie en wil daar graag minder last van hebben, is er manier om dit te trainen (betere woordenschat te krijgen)?

owja, ik typ dit bijna goed vanwege spellingcontrole :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Er zijn wel methoden voor. De dyslexie stichting schrijft hierover (Excuses voor de lap tekst):

http://dyslexie.nl/
De lees- en spellingproblemen die het gevolg zijn van dyslexie zijn in de praktijk behandelbaar. Dat wil zeggen dat verreweg de meeste dyslectici kunnen komen tot een aanvaardbaar niveau van geletterdheid, een niveau waarmee zij zich staande kunnen houden in deze maatschappij. Het is daarbij van groot belang dat de handicap zo vroeg mogelijk wordt onderkend. Bovendien moet de behandelmethode zoveel mogelijk afgestemd worden op de individuele situatie. Hierbij spelen, naast de individuele probleembeschrijving, zaken een rol als:
• wat motiveert de leerling?
• wat zijn de sterke kanten?
• welk niveau van geletterdheid heeft iemand nodig?
• werkt hij of zij graag met computers?
• hoe kunnen computers ondersteuning bieden bij het lezen en spellen?

Mensen met dyslexie zijn vaak creatieve, beeldende of logische denkers. Als zij op school goed worden begeleid en leerstrategieën kunnen ontwikkelen die bij hen passen, dan zullen ze met minder pijn en moeite de positie in de samenleving kunnen innemen die bij hun talenten aansluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er van af komen doe je niet, het hoort bij jou. Je kunt wel trainen om er minder last van te hebben. Er zijn heel veel bureautjes die zich toeleggen op het trainen met dyslectische kinderen (meestal onder de noemer 'remedial teaching' of dyslexietraining. Goedkoop is anders, helaas.

Er wordt dan éérst gekeken wat bij jou de grootste belemmering vormt en daarna wordt gericht getraind om b.v. grammaticaregels te leren, sneller te leren lezen, je leesstrategie te verbeteren enzovoorts. Misschien kun je ook via school training krijgen.

Kijk ook eens op onderstaande website, daar kun je oefeningen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vroeger eens bij een alternatieve therapeut geweest. Die beweerde dat je je hersenhelften kan trainen om beter samen te werken.
Dyslexie is een gebrek aan samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft.
Wij lopen vooral in de 'kruisgang' daarbij werken de hersenhelften samen. Als je dyslexie hebt, zou het kunnen dat je meer in de 'telgang' loopt. De hersenhelften werken dan niet goed samen.
Als je gaat oefenen op de 'kruisgang' dan stimuleer je die samenwerking.

Bij mij liet de therapeut toen zien dat het direct verbetering gaf als ik een oefening had gedaan. Maar of het op de lange termijn ook echt heeft geholpen weet ik niet echt.

Klik eens op de link en lees het onderste stukje over Tel- en kruisgang. Dit gaat niet direct over dyslexie, maar wel over andere leerproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dyslexie is en blijft dyslexie. heb je het in mindere mate dan kan je het trainen, zodat het weinig tot geen hinder meer veroorzaakt. heb je het wat ernstiger, dan kun je trainen, maar je blijft er hinder van ondervinden. heb je het in ernstige mate, dan kun je trainen, oefenen wat je wil, het blijft een handicap.
overigens is het alleen een taalkundige handicap. er is verder helemaal niet mis met zo iemand. integendeel. vaak zijn het bijzonder gemotiveerde, creatieve en waardevolle mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn persoonlijke mening blijft dat je moet gaan lezen tot je erbij neervalt. Lezen lezen lezen lezen.
Ik denk dat als je je brein altijd maar weer laat lezen, dat je vanzelf een grotere woordenschat opbouwt.

Ook denk ik dat het dan makkelijker wordt om te schrijven. Maar eerst moet je haast al die woorden zo vaak lezen, dat ze normaal worden. ( en dan vooral de moeilijke woorden he?!)

Dus, lees gewoon je hele leven door leuke boeken, dan hou je die vaardigheid in elk geval op peil en onder de knie!

Ik weet uit ervaring dat hoe meer aandacht je er aan besteedt, hoe meer je je er in verdiept, hoe beter je staat.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel teksten typen en dan controleren. Je gaat dan beter ""automatiseren"".