Is het louter de schuld van de reclamejongens dat mensen zo bang van bacteriën zijn?

Of wordt dat ook door slecht onderwijs ingegeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Reclame heeft de grootste invloed, maar na verloop van tijd wordt dit een soort self fulfilling prophecy: als maar genoeg mensen geloven dat bacteriën slecht zijn, wordt het van ouder op kind en van leraar op leerling overgedragen. Je zult zelden in lesmateriaal vinden dat bacteriën slecht zijn, maar de manier waarop een docent het brengt kan wel die kant op wijzen.

Welke leraar durft er nog voor de klas toe te geven dat hij/zij maar 2 x per week douche't en dat hij als kind wortelen uit de grond trok, langs zijn broekspijp haalde en opat? Gatver!!!!!!! Iew!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De mensen worden bang en gek gemaakt door de reclame jongens,want die willen verkopen.
2x daags douchen en 30 keer je handen wassen per dag ,dat is goed voor hun portemonnee.
Nee je moet het gewoon met mate doen,dan bouw je nog wat afweer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad
Van de reclamejongens.....en van de Zweden....die vinden een kus al onhygiënisch
En kijk eens in Japan die mensen lopen rond met een monddoekje
Niet verder lezen....U zou Uw ogen kunnen besmetten met mijn schrijfsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer 1,5 kilo van het menselijk lichaam bestaat uit bacteriën en virussen. De meeste soorten zijn nuttig en nodig voor een goede gezondheid of tenminste onschadelijk maar er bevinden zich ook potentiële ziekteverwekkers onder. Ga je die te lijf met desinfecterende middelen dan verstoor je het natuurlijke evenwicht en vernietig je ook nuttige bacteriën.

Met enige regelmaat en niet te vaak huishoudelijk schoonmaken van jezelf en van je leefomgeving, gewoon met water en zeep, is doorgaans ruim voldoende voor een goede hygiëne. Tegen ziekteverwekkende micro-organismen is een goede lichamelijke weerstand het beste middel.

Om antwoord op je vraag te geven denk ik dat de invloed van marketing van schoonmaakmiddelen inderdaad groot is. "Doodt 99% van de huishoudbacteriën!", ligt me nog vers in het geheugen, terwijl die kreet misschien al dertig jaar geleden verzonnen is. Als je ziek wilt worden moet je dat vooral doen, dacht ik toen al. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kinderen steken heel veel spullen in hun mond, ook al hebben deze op de grond gelegen. Velen mensen vinden dit vies en wassen alles direct af.
Mijn zonen zijn echter sterke jongens en bijna nooit ziek.
Je moet niet 50 keer je handen wassen op een dag. Zo bouw je geen weerstand op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heel veel reclames over schadelijke bacteriën zijn overtrokken en goed voor de portemonnee van de leveranciers. Heel veel bacterien hebben we gewoon nodig denk maar aan je eigen darmflora als je die bacterien niet hebt gaat het zeker niet goed met je.
Hygiene is natuurlijk wel belangrijk voor de samenleving.
Ook hier kan je weer twijfels over hebben als je naar zwervers kijkt hoe zij leven en eten. Heel belangrijk is wel dat de weerstand van je lichaam goed is.