Hoe kan ik in een keer hele nacht doorslapen?

Ik word altijd 's nachts af en toe kort wakker en daarna kan ik verder slapen. Ook moet ik 1 of 2x per nacht naar WC gaan om te plassen. Ik heb eigenlijk geen echte doorslaapproblemen maar ik vind het eigenlijk prettiger om hele nacht door te slapen zonder wakker te worden. Bij sommige mensen kan dat wel en bij mij niet. Waarom kan dat bij anderen wel? Wat kan ik doen om toch de hele nacht te slapen zonder wakker te worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar anoukje. Sinds ik een kind heb, ga ik er 's nachts meestal wel 1 keertje uit. Ik vond het ook erg en heb geprobeert het te veranderen, maar dat lukte me niet. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd en sindsdien vind ik het eigenlijk niet meer zo erg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaan slapen moet een dagelijks ritueel worden m.a.w je voorbereiden op de nacht.
proberen om steeds rond hetzelfde uur te gaan slapen bv om 23 u.
Voor het slapengaan een kamillethee drinken (is hieronder ook al eens vermeld en het helpt echt) .
Dan in bed nog wat oppervlakkige lectuur lezen en daarmee bedoel ik : niet te zware lectuur maar eerder een tijdschrift of zo.
Vooral in de winter koude voeten vermijden door sokken te dragen in bed.
Ook zorgen dat je niet te veel alcohol drinkt. In het begin kan enkele glazen wijn je sneller doen inslapen maar de kwaliteit van je slaap is niet goed en bovendien wordt je ook s'nachts meestal wakker.
Probeer ook stressloos te gaan slapen zodat je niet blijft piekeren of er voor zorgt dat problemen worden opgelost.
Probeer overdag ook wat sport te doen en/of wat yoga voor het slapengaan.
Niet te laat avondeten en liefst ook niet te grote volumes eten : volle maag is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.
Doe ook geen siesta's overdag. Vermijdt ook uitslapen maar sta, ook in het weekend, steeds rond dezelfde tijd op.
Ik hoop dat je volgende nacht zeker kunt doorslapen met deze tips die mij alleszins geholpen hebben ! :o)

Antwoorden (8)

Misschien helpt het om savonds wat minder te drinken zodat je snachts niet hoeft te plassen.
verder kan je er weinig aan doen
13 jaar geleden
veel mensen worden 's nachts een aantal keren wakker, al dan niet om naar de wc te gaan. Áls je snel weer inslaapt zou ik er geen probleem van maken, even op je wekker kijken en bedenken dat je nog lekker even kan gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke joint roken....welterusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vaste regel voor iedere antwoord waarbij joints positief worden benoemd plus 1. Everybody must get stoned!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus van mij! Heerlijk dromen..
Kamille-thee drinken! Absolute aanrader..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wie wil dat niet:
**hele nacht door te slapen zonder wakker te worden**
Hoofd op het kussen, inslapen, wakker worden als het moet, en niet eerder.
Ik denk dat er niet veel mensen zijn met dat scenario.

Er zijn te veel antwoorden mogelijk:
Goed bed.
Goed matras.
Je eigen instelling.
Avond-, dan wel dagmens.
Kwaliteit van het kussen.
Veel dromen of niet.
Zorgen en problemen.
Hoe gaat het op het werk.
Raam open of dicht.
Geluidsoverlast.
Lichte of donkere slaapkamer.
Drink en/of drankgewoonten.
Medicijnengebruik.
Warmte / koude.
Dekbed of lakens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik slaap altijd de hele nacht door en in het weekend plak ik er ook vaak nog een stukje dag bij......

Er zijn een aantal dingen die je kan doen.
Voor je op bed gaat naar de wc, ook al hoef je niet, toch gewoon gaan.
bij natuurwinkels kun je tabletten krijgen voor de nachtrust (valeriaan)
Als er een new-age winkel bij je in de buurt is, zou je daar eens moeten vragen naar thee om te slapen.
Ik gebruik het zelf ook wel eens, het heet nachtrust thee, wij noemen het knock out thee, wel een kleine tip hierbij, drink het op op bed en niet in de woonkamer dan wordt je wakker op de bank!

Je wordt `s ochtends wel uitgerust wakker?
Anders kan het aan je matras of kussen liggen.

En als je er niet al te veel last van hebt, kun je altijd nog bedenken dat het mooi is dat je zelf wakker wordt om te plassen, er zijn mensen die wel `s nachts plassen maar daar de volgende ochtend pas achter komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet sowieso niet drinken vlak voor het slapen gaan, geen actieve dingen doen (ook geen spannende films kijken), niet al te laat eten. gewoon rustig iets doen en plassen voor het slapengaan.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melatoninetabletjes door doorslapen (je hebt ook voor inslapen), niet teveel drinken en voordat je in slaap valt nog even plassen, een lange wandeling maken voordat je gaat slapen, rekken en strekken, yoga oefeningen doen.
Je moet dit patroon doorbreken, het is een gewoonte geworden je lichaam is eraan gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Onzin! Gebruik geen melatonine! Lichaam went er aan en later slaap je nog slechter omdat je lichaam zelf te weinig melatonine aan zal maken.