Horen gewrichten te kraken?

Is het gewoonlijk dat gewrichten krakken bij het sluiten en het strekken van het gewricht? Bijv van knie? En hoe komt dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
En kun je het verminderen als je je spieren er omheen meer traint bij fitness?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, dat is niet vreemd. Is een gewoonlijk iets wat bij elk mens voorkomt.
Zolang het geen zeer doet moet je er geen zorgen over maken.
Het krakken wat je hoort is vaak een gasbel die ontploft, hetgeen wordt gevormd door een vacuum binnen het gewricht wat ontstaat door het van elkaar afbewegen van beide gewrichtsvlakken (is de meest gangbare theorie).
In sommige gevallen zijn het de gewrichtsvlakken die over elkaar heen bewegen, zoals de knieschijf die je wat voelt 'knisperen' bij het strekken van de knie.
Kraken in de knie dan dus door knieschijf komen of door de meniscus die even niet lekker zit en terugschiet naar zijn juiste positie. Met name de binnenmeniscus zit wat los, dus het is vaak die die het meeste knakt.

Spieren erom heen trainen kan zinvol zijn, met name indien er sprake is van instabiliteit of laxiteit van het gewricht. Of als er bijvoorbeeld een beschadiging is van de meniscus.

Iets zelf (zoals de nek) meerdere keren expres gaan kraken op een dag (ca 10-20 keer) is echter niet aan te raden, omdat het dan wel schadelijk kan zijn.

En nee, je krijgt er geen reuma van.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kraak mijn vingers (wat niet zo lekker voelt)m mijn enkels en mijn nek de hele dag door omdat dat op dat moment ff lekker voelt, maar je zegt dus dat dat voor je nek niet goed is?? waarom niet??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mikevvv
Voor je knie is het met name zinvol om je bovenbeenspieren te trainen (quadriceps en dan in het bijzonder de musculus vastus medialis). Deze heeft een belangrijke invloed op de bewegelijkheid van je knieschijf.
Daarnaast is het veel belasten van je knie (mits niet pijnlijk) van belang. Dit zal geleidelijk leiden tot een meer krachtige en stabielere knie.
Informeer bij een fitness instructeur naar juiste oefeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nieqoh
Nee, voor je nek is het niet goed om het meerdere keren per dag te doen.
Wat er in het kort vaak gebeurd is dat steeds hetzelfde gewrichtje in de nek wordt losgekraakt, wat instabiliteit kan veroorzaken. Het kraken geeft een kortdurend verlichtend effect (spanning is weg / kan weer normaal bewegen met de nek), echter is van korte duur (ca 30 minuten) omdat omliggende spieren zich weer geleidelijk aan gaan aanspannen om het gewricht te beschermen / te stabiliseren.
Wat je dus aan het doen bent is continu je eigen lichaam tegenwerken om te herstellen.

Andere antwoorden (4)

Het is niet schadelijk, een man heeft jarenlang van alles gekraakt, maar er is daarna niks schadelijks gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals anderen al zeiden; het is niet schadelijk en het kan ook niet verminderd worden. Het gekraak is namelijk het kraakbeen wat je hoort kraken, maar is niet schadelijk voor de toekomst, hoewel dit nog vaak gedacht word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het probleem zelf, bij slechts 1 knie.
Dit schijnt dat er dan te weinig slijm tussen zit (slijmbeursvlies gebeuren) waardoor het eigenlijk niet gesmeerd wordt, het kraken is te vergelijken met een roestig scharnier.
Dit schijnt in de loop der tijd te verminderen omdat je lichaam zich hier op aan gaat passen.
Fitness helpt hier niet bij, heeft niks met de spieren te maken, is puur een anatomisch foutje, het komt veel voor bij vrouwen tussen de 22 en 28. Maar mannen hebben het ook, alleen minder vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf gemerkt dat het voornamelijk erger wordt bij stress.
Hieruit concludeer ik dat juist spierspanning ervoor zorgt dat JIJ weer ruimte wilt hebben in die gewrichten. Dus ga je kraken. Er is door de spierspanning onvoldoende ruimte in het gewricht (die wordt te strak gehouden).

Fitnes zal dus niet helpen, omdat je dan alleen maar meer spierspanning gaat opbouwen.
Kijk maar eens naar bodybuilders, die kunnen hun armen niet meer langs hun lichaam houden. Zoveel spanning zit er in hun schouders.

Je zult de chronische spanning in de spieren moeten verminderen. Zeg maar ontstressen.
Ontspanningsoefeningen, meditatie, yoga, enz.