Hoe geniet ik van alleen zijn?

Als ik alleen ben krijg ik "vluchtneigingen" en ga mensen bellen of lang computeren. Maar hoe kan ik nu echt genieten als ik helemaal alleen ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is een heel bekend probleem! Mensen zijn ook helemaal niet gemaakt om echt alleen te zijn. Tuurlijk is het soms lekker om niet met andere mensen te maken te hebben maar "alleen is ook maar alleen". Mijn eerste vraag aan jou is: wil je echt lekkerder alleen zijn, of meer echt contact met anderen?

Als je lekker alleen wilt zijn, bepaal dan hoe lang en trek voor die tijd de stekker uit je modem en zet je telefoon uit. Slaat de paniek al toe? Nu is het de kunst om iets verzinnen om in die tijd te doen waar je écht blij van wordt. Hier 7 tips uit eigen koker:

Tip nr 1: bedenk wat je vroeger deed waar je blij van werd. Vroeger hield ik erg veel van knutselen en van in de tuin spelen. Vertaal wat je toen deed naar iets wat je nu kunt doen en doe het zo intens mogelijk. Ga zo mooi mogelijk plaatjes uit tijdschriften knippen en maak een collage. Ga je plantjes met al je aandacht verzorgen.

Tip nr 2: loop de deur uit. Hoe goed ken je je eigen buurt? En het blok verderop? Zet je ogen open en kijk naar details. Wat staat er op de huizen? Welke bloemen bloeien er? Zet je oren open: hoor je vogels? Wordt er gewerkt in de buurt? Noteer als je thuis bent alles wat je je nog kunt herinneren.

Tip nr 3: maak een lijstje van dingen die je wilt doen aan je huis. Maak er een leuk lijstje van, waarop je dingen kunt afvinken en zet er grote en kleine klussen op. Doe één van die dingen op het lijstje en vink het af.

Tip nr 4: hou een leukedingendagboekje bij. Daar hoef je niet dagelijks in te schrijven (of tekenen of plaatjes plakken), alleen als je iets hebt gedaan of gezien waar je blij van werd.

Tip nr 5: maak plannen. Voor een weekendje weg, voor de inrichting van je huis... Van plannen krijg je energie, en je kunt ze voor jezelf en anderen maken. Zo kun je bezig zijn met anderen, en toch alleen zijn.

Tip nr 6: wees lief voor jezelf. Je hoeft niet altijd blij te zijn als je alleen bent. Je mag best ook chagrijnig of verdrietig zijn. Trakteer jezelf op iets lekkers uit een kookboek, of op een goeie film.

Tip nr 7: begin een groot project. Iets moois maken voor jezelf of voor een ander. Een heel grote puzzel leggen. Begin eraan, maar maak het bewust niet meteen af. Bewaar iets voor de volgende keer.

Tip nr 8: spreek af met mensen. Van het vooruitzicht aan echt contact word je rustiger en krijg je minder de behoefte om steeds ander contact te zoeken.

Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Probeer je te focussen op de activiteit waar je mee bezig bent. 100% aandacht voor je handelingen en gedachten.
Ga diep in op de materie en zorg dat je je niet verveelt.

Zodra je de 100% aandacht geeft, geniet je ook van je activiteit; zelfs als de activiteit luieren in de tuin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg tegen jezelf dat het fijn is om eindelijk ook eens een keer alleen te zijn. Overtuig jezelf daarvan. Ga dan jezelf een beetje verwennen. Lekker hapje, lekker drankje. Ga ook eens dingen doen die normaal gesproken not done zijn, bv benen op tafel, (desnoods met je schoenen nog aan) of met je bord op schoot voor de televisie eten. Neem een fijn boek waarmee je plat op de bank of je bed gaat onder het genot van fijne muziek; JOUW muziek deze keer. Ga eens lekker de stad in, lang shoppen en overal aanzitten in de winkels; nu heb je de kans.

Je kan ook werkjes gaan doen die je al eeuwen voor je uitschuift, maar dat is natuurlijk niet zo leuk, alhoewel de tijd dan ongemerkt voorbij gaat. Of veel gaan slapen, maar dat is eigenlijk óók vluchten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kan ook onwijs aan jezelf gaan prutsen: nieuw kapsel proberen voor de spiegel, lang in bad, eindelijk die scrubcrème gebruiken die je al zo lang had staan, die selftanner opbrengen, je nagels uitgebreid verzorgen en lakken, een maskertje nemen. Die activiteiten koste úúúúúren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet eens een cd op met ontspanning,s muiziek ?
Of doe een paar joga oefeningen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar hou je niet van alleen zijn. Dat geeft niets, dat kan. Maar dan kun je er volgens mij nooit echt van "genieten" zoals je aangeeft.
Zorg dat je in dat soort situaties altijd wat bij de hand hebt waar je je volle aandacht aan kunt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou wat muzieklessen nemen en daarna lekker muziek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees er vooral bewust van!!! stop met vluchten, zet je tv uit en ga echt iets doen
of probeer eens een keer niets te doen, dat is moeilijker dan je denkt, echt niets doen. dan moet je wel met jezelf overweg kunnen en dat is belangrijk...
de vorige tips zijn perfect, die zou ik echt toepassen als ik jou was, daar hebben trouwens veel mensen wat aan.
leuke dingen die je kunt doen: masseren (jezelf of anderen/word echt gewaardeerd)
ci qong is ook fijn om één te zijn met jezelf, of tai chi, yoga, meditatie, wandelen, sporten, high tea met vriend(in), op fototocht, dagboek schrijven, fotoboek maken met veel tekst....
grote schoonmaakbeurt van je huis, opknappen van iets, herinrichten van een kamer
nou ja, enzovoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hobby zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer niets te doen, helemaal niets behalve rustig te zitten luisteren naar geluiden, ruiken, ademen je hoeft niet te denken, gewoon stil zijn met jezelf.
Het is moeilijk in het begin maar als je de angst van alleen zijn, van de stilte kan overwinnen dan zaal je genieten van alleen zijn op een zeer bijzonder manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige week ben ik alleen naar de sauna geweest. Boek mee, maar daar heb ik weinig in gelezen. Genieten van het feit dat je met niemand rekening hoeft te houden!
Je hoeft natuurlijk niet zoiets ingewikkelds of duurs te doen, maar voor mij is dat de ultieme ontspanning.

Ik zou het wel opbouwen, begin eens met een uurtje, en niet meteen met een hele dag! Als je van jezelf alleen 'moet' zijn, klinkt het ook als dwang...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je niet verbonden bent met jezelf en daarom kan je niet van het gezelschap met jezelf genieten.

je wilt de leegt in jezelf opvullen door het contact op te zoeken met anderen
als je het gezelschap met anderen leuker vind dan betekend dat dat je hen hoger inschat dan jezelf en dat je bij hen wilt zijn omdat je iets van hen nodig hebt

een persoon die in verbinding staat met zichzelf kan het heel goed met zich zelf vinden en heeft niet persee het contact met anderen nodig.

probeer te ontdekken wat je zo leuk bij die anderen vindt en pas dat dan op jezelf toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan pas genieten als je beseft dat je dus helemaal niet alleen bent. Je hebt waarschijnlijk zat vrienden en kennissen en die zijn er nog steeds nadat je tijd voor jezelf heb genomen. Als je toch computert zoek dan gewoon gericht naar manieren om jezelf te trakteren

Ikzelf neem bv wel eens een relaxdag op vrijdag. Dan is mijn vriendin werken tot negen uur en begin ik met een saunadagje met behandeling erbij. Neem ik lekker een biertje erbij en zonnen (wannneer mogelijk).
Daarna maak ik op mijn dooie gemak een rondje over het winkelcentrum, en als ik toevallig wat zie wat ik leuk vind dan koop ik het maar zonder moeten. Anders ga je weer doelgericht lopen.
Eenmaal weer thuis verwen ik mezelf met lekker eten zoals bv sushi of zo, in ieder geval makkelijk eten.
Zet ik een filmpje aan of zo en vooral belangrijk, doe je telefoon op stil als je verder niks verwacht.
Dan val ik meestal in slaap op de bank maar sowieso ben ik dan helemaal relaxed.

Daarna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga rustig zitten, zet je gedachten op een rijtje, maak je hoofd leeg en geniet gewoon eens van het feit dat er niemand tegen je aan leutert of dat jij zelf tegen iemand anders moet aanleuteren.