Hoe ontstaan blauwe plekken?

Je stoot jezelf, je valt, je word geslagen. Maar hoe gaat dat onder de huid in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als bloedvaatjes onder de huid scheuren of breken, kan dat leiden tot een blauwe plek. Dat is meestal het geval na een stoot of een val. Het bloed zal dan naar de weefsels onder de huid lopen, wat de zwarte of blauwe kleur veroorzaakt.

Als de plek snel verkleurt en er minder dan 30 minuten na de verwonding al pijn en zwelling optreden, wijst dat op een zwaarder probleem, zoals een verstuiking of een breuk. Zeldzame oorzaken van blauwe plekken zijn bepaalde bloedziekten, kankers en ontstekingen van de bloedvaten.

Risicogroepen
Sommige mensen krijgen wel gemakkelijker blauwe plekken dan andere. Oudere mensen zijn er bijvoorbeeld vatbaarder voor. Zij krijgen vaak blauwe plekken ten gevolge van letsels, vooral aan de handen, voorarmen, voeten en benen. Bij het ouder worden, wordt de huid minder flexibel en dunner. Het kusseneffect van de huid vermindert, waardoor de bloedvaten gemakkelijker breken. Vrouwen krijgen sneller blauwe plekken dan mannen, vooral ten gevolge van lichte verwondingen aan de dijen, billen en bovenarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een blauwe plek is de meest voorkomende variant van een hematoom, een zichtbare plek op de huid waar, meestal door uitwendig geweld, een kneuzing van bloedvaatjes is opgetreden zodat bloed in het weefsel is gelekt. Dit wordt door het lichaam weer afgebroken en geresorbeerd. De aanvankelijk rood of blauwig doorschemerende plek verandert van kleur, het afgebroken hemoglobine wordt omgezet in gele pigmenten die de plek (samen met de blauwe kleur) groenig of (weer later) geel kleuren en na enkele dagen tot weken is de plek genezen.