Wie heeft tips tegen maagpijn?

Heb hier in het verleden ook al last van gehad. Het is toen uiteindelijk vanzelf over gegaan. Maar wat verzacht het, of laat het eerder overgaan?

Toegevoegd na 13 uur:
Ik rook en drink niet. Eet geen scherp eten. Pijn zit niet alleen in mijn maag zelf, maar ook onder mijn maag tot net boven mijn navel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

Grappig, ook hier is zoethout een hele goeie ( zie mijn antwoord op jouw reactie op bloedruk en slaap), dus kijk eens op deze site http://www.elvitaal.nl/detail/vitotaal/zoethoutwortel en voor de thee http://www.elvitaal.nl/detail/onze-thee-pagina/zoethout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Warme melk is een aanrader......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even lekker gaan liggen met een warme kruik tegen je buik aan.

Maar als je er lang en veel last van hebt toch ook maar even naar je dokter toe voor de zekerheid
13 jaar geleden
In negen van de tien gevallen werkt deze even simpele als goedkope oplossing: drink twee grote glazen water bij maagpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook nog uit proberen te vinden of het samenhangt met je voedingspatroon. Schrijf een tijdje op wat je eet en kijk of er een verband is.Ben je opeens aan het nootjes eten of bier drinken geslagen (niet zo heel raar in deze wk-tijd)? Is er iets veranderd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontspannen, warme kruik of kersenpitkussen op je buik leggen en evt. naar je voedingspatroon kijken of de maagpijn optreedt na het (overmatig/te snel) eten van vet, scherp, zuur of zoet (maar ook andere zaken kunnen de oorzaak zijn).

Toegevoegd na 1 minuut:
In ieder geval geen aspirine slikken, dat brandt nog meer in je maag. Eerder een paracetemolletje slikken, melk drinken, tijd nemen om te eten etc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Venkel werkt perfect tegen maagklachten en winderigheid. Is ook nog eens gezond. Als groente licht verteerbaar,zacht voor maag en darmen en licht laxerend.

Venkeltabletten; Voor alle maagdarmklachten waarbij je een slechte mondgeur krijgt. Ze zorgen ook voor een goede spijsvertering en helpen tegen een opgeblazen gevoel. Ze werken uitstekend tegen krampen en zijn windverdrijvend.
3 keer per dag 2-3 tabletjes voor het eten, bij maagpijn ook erna. Maag-en darmpijnen verdwijnen. Ze helpen ook goed bij brandend maagzuur en zij genezen maag-en darmzweren, ook al zijn ze al oud.

Venkelthee; opwekkend, kalmerend. Bevordert de spijsvertering en verdrijft winderigheid.
2 snufjes zaad in een kopje gekookt water, 3 kopjes per dag. Of een theezakje nemen. De reformafd. heeft hem altijd wel als de theeafd. het niet heeft.
Een dessertlepel venkelzaad en flink wat honing in een kopje water helpt trouwens ook goed tegen hoest.
Zo zijn er nog meer toepassingen voor venkel. Ik dacht eraan omdat ik voor de baby venkelthee moest halen omdat hij zo`n last van darmkrampjes had en dit hielp hem toen goed.
amc
13 jaar geleden
Maagpijn kan een gevolg zijn van een breukje waardoor het maagzuur terug vloeit in de slokdarm. Dit heet Reflux. Aangezien de slokdarm niet bestand is tegen maagzuur kan er een beschadiging optreden. Die beschadiging doet zeer als er weer maagzuur of te warm eten, te scherp gekruid eten of alcohol langs komt. Maagzuur komt terug (en dat is ook pijnlijk) als je gebukt werk doet met een volle maag, of als je gaat liggen met een volle maag. Dus: niet te grote porties eten, naar bed gaan met een lege maag (na 20:00 uur liefst niets meer eten) en eventueel het hoofdeind van je bed 10 cm hoger zetten. Je kan het genezingsproces van de slokdarm-beschadiging ondersteunen door maagzuurremmers te nemen, in de losse verkoop bij de drogist te krijgen. Dan zal het over gaan. Het kan altijd weer terug komen natuurlijk, maar dan doe je weer een paar dagen hetzelfde ritueel, tot het weer over is. Als het niet over gaat even langs de huisarts om te kijken of je gaan maagzweer hebt. (Waarschijnlijk niet, omdat het al eerder over is gegaan.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ' autodrop ' schijnt een stof te zitten die een beschermend laagje in de maagwand achterlaat. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik ken iemand die altijd een rol in haar handtas heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor pijn?

Constant, oprispend, Brandend?

In ieder geval roken en alcohol vermijden,
Scherp eten, Drink melk of koop een maagzuur remmer.

Eet matig en rustig

Maar als eerste ga naar je huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou een Rennietje kunnen knabbelen of een lepeltje Gaviscon innemen
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je dit vaker hebt, zoals je aangeeft, naar de huisarts gaan, het kan van alles zijn, je dikke darm, spanningen, je galblaas of gewoon een gevoelige maag.

Ik heb er zelf ook jaren last van gehad en dacht ook steeds, gaat wel weer over, ging ook over maar kwam ook steeds terug.
Uiteindelijk toch een echo laten maken en mijn galblaas is verwijderd, na de operatie, wat overigens een zeer kleine ingreep is maar door omstandigheden moeilijker was voor de chirurg, zei de chirurg;'Je hebt er vast al heel lang last van gehad want hij is al heel vaak ontstoken geweest,'
Zo had ik het dus niet ervaren, het viel altijd wel mee en bleef doorlopen.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik had soms last van oprispingen. Maar niet vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iedere keer na het eten pijn hebt, bijvoorbeeld binnen een half uur na het eten en later... dan zou ik toch eens naar de dokter gaan.
Ik ben crohnpatient en weet zo'n beetje alles van buikpijn. Het feit dat hetniet alleen in je maag zit, doet mij twijfelen of het wel alleen maar maagzuur is.

ik zou me dus lekker even laten nakijken, helemaal als het steeds terugkomt de buikpijn!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien je toevoeging: Is dus niet zeker je maag.
Kan wel een spannings (stress) pijn zijn. Door stress langdurig gespannen spieren en daardoor geïrriteerd.
Kan ook , is minder plezierig idee, duiden op (lichte) hart klachten.

Anders gezegd, vooral vanwege de laatst genoemde mogelijkheid een arts opzoeken en een cardio filmpje laten maken...vooral om dit uit te sluiten als mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou inderdaad kunnen door aanspannen spieren. Wist niet dat je daar maagpijn van kan krijgen. Probeer nu heel bewust spieren te ontspannen.
vinger in de keel, alles eruit kotsen en daarna veel water drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar glazen niet te koude Karnemelk help bij mij altijd goed, maar als je langer last houdt, dan zou ik toch even langs de dokter gaan.