Is het normaal dat vingers dik en blauw worden als je in t gips zit?

ik heb nog nooit gips aan me handen gehad
maar mijn vingers worden aardig blauw en dik
kan dit kwaad?

Toegevoegd na 12 minuten:
ik heb vanmorgen 2 middenhandsbeentjes gebroken
zijn daar misschien mij vingers dik en blauw van
ik wil geen "mauw"figuur slaan in t ziekenhuis
ik heb vanmorgen al blooper op blooper gemaakt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snel bellen!! ;) en laat even weten hoe 't afgelopen is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het zeker terug naar het ziekenhuis en je hand laten zien.
Ik zelf heb ook een hele blauwe voet en been gehad na een enkelbreuk, dat was de gebruikelijke reactie van mijn voet/been op de breuk. Dus het hoeft niet persee heel ernstig te zijn. Maar het kan wel natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t gips zit goed zei de dokter
me vingers zijn gekneusd en daarom is t dik en blauw
ik heb ook een harde knal gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf altijd een beetje van 'second opinion'.. dus bij iemand vragen die 't niet zelf heeft gedaan en/ of in de zelfde instelling. Gewoon.. voor de zekerheid.
Maar in iedergeval goed dat je meteen bent gegaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ben nu ook meer gerust
maar t doet goed pijn dat kan ik wel zeggen
en zit voorlopig in t gips met deze warmte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah! Mag je geen pijnstiller nemen dan? of 2?..3?..4? hihi! Dan heb je er in ieder geval minder last van. Overal waar je gaat een mini-waaier meenemen voor verkoeling ! ;) In ieder geval sterkte:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dank je
ik heb een spuitje gehad voor de pijn
van me hand zelf heb ik niet zoìn last maar wel van me vingers

Het beste antwoord

Als je vingers met het gebeuren dat de breuk veroorzaakte gekneusd zijn geraakt, dan kan het natuurlijk wel. Maar mogelijk is het gips te strak aangelegd en kunnen je vingers nu niet voldoende zuurstof krijgen. Dus laat er maar wel even een arts naar kijken om dat te controleren!

Toegevoegd na 21 minuten:
Neem contact op met het ziekenhuis als ondanks het hoog houden van de arm:
•De vingers of tenen gaan tintelen, dik worden of paarsblauw verkleuren.
•De vingers niet of nauwelijks kunnen bewegen.
•Het gipsverband pijn veroorzaakt of knelt (pijn op de plaats van de breuk is meestal niet verontrustend).
•Het gips gebroken is.
•Het gips nat en slap geworden is.

http://www.werkendlichaam.nl/10317/1/gips-en-operatie-na-botbreuk.html
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t kwam idd door kneuzing

Andere antwoorden (6)

Blauw dik afknelling dus nee niet goed.
Moet er snel af. Gipskamer bellen dus

Toegevoegd na 15 minuten:
Nogmaals dik en blauw is niet goed. Je slaat pas een figuur als je vingers eraf moeten. Wil je niet bang maken. Maar ik was net optijd terug met mijn blauwe tenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oe echt t zit er pas vanaf half 11 op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zeker terug. Komt het niet door hitte maar fout aanleggen. Mijn tenen werden blauw en moest acuut terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t gips zit goed ik heb ook mijn vingers gekneusd daarom zijn ze dik en blauw
lijkt me ook niet goed,
Misschien heeft de gipskamer te weinig rekening gehouden met de warmte, waardoor je armen-handen ook opzetten. Bellen dus
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t gips bij mij vingers zit niet strak
NEE dat is absoluut niet goed. Je moet NU terug naar het ziekenhuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het gips aangelegd is zegt de gipsbroeder/zuster dat je op stuwing moet letten
zo ja moet je gauw terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is niet goed, bel direct de Spoedeisende Hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wordt ook wel een compartimentssyndroom of logesyndroom genoemd.
Interne druk in de arm wordt te groot, met als gevolg afklemming van bloedvaten.
Direct gips eraf! Wat ook soms gedaan wordt is de arm opensnijden (klinkt wat luguber, maar echt waar) zodat de druk eraf kan en er geen blijvende schade aan het weefsel (bloedvaten, spieren en zenuwen)