Is al die paardenpoep op straat niet een risico voor tetanus?

waarom worden daar geen strengere maatregelen voor getroffen, aangezien paarden bij standaard tetanus met zich mee dragen? je hoeft natuurlijk niet met je neus of een wond erin te zitten maar het aan je schoenen krijgen of weet ik veel, lekker mee naar binnen lopen of afdoen is dan dus ook wel een 'risico'', kan het later vanzelf alsnog ergens in een wondje komen of valt dat allemaal wel reuze mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Ja. Tetanus infectie van paardenmest is een zeer reeel risico {wikipedia / verwonding schrijft zelfs: nfectie met de bacterie Clostridium tetani kan tetanus (wondklem of kaakklem) veroorzaken bij mensen die hiertegen niet of niet voldoende zijn gevaccineerd. Dit is een uiterst zeldzame maar zeer ernstige complicatie. Om dit tegen te gaan kan een tetanusvaccinatie worden gegeven, eventueel bij sterk gecontamineerde wonden samen met antitetanus immunoglobuline, een preparaat dat wordt vervaardigd uit bloed. Het gebruik van deze preparaten (profylaxe van tetanus) is in protocollen vastgelegd. Tetanus is door het consequent uitvoeren van deze profylaxeprotocollen in Nederland een zeer zeldzame ziekte (zo'n 5 gevallen per jaar). De kans op infectie met tetanus is groter bij besmetting met straatvuil, met name paardenmest en roestige spijkers zijn berucht.]

Paarden hebben al speciale wegen om te gebruiken. En in steden waar paarden veel gebruikt worden voor bv koetsen (bv Salzburg) zijn er speciale regels: Paarden moeten een zoort 'luier' om, welke de drollen opvangt en in een zeil achter het paard opspaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste rijpaarden dragen geen tetanus met zich mee in nederland daar in bijna alle stallen een halfjaarlijkse tetanusvaccinstie verplicht is. Voor wedstrijdpaarden is dit ook een vereiste voor deelnamen. Ik zou me hier persoonlijk weinig zorgen over maken. paardenmest is bacteriologisch vrij "schoon" hondenpoep daarentegen is veel "vuiler" het stinkt ook vele indringender. Dit komt omdat paarden alleen planten eten waardoor veel minder agressieve darmbacteriën nodig zijn dan voor de vertering van vlees.