Hoe ontstaan hoofdluizen?

Ik bedoel niet hoe je ze krijgt (van anderen natuurlijk), maar waar komen ze vandaan? Van bacterien in de lucht? Ze moeten toch ergens uit ontstaan zijn. Kan je het vergelijken met maden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.5K

Antwoorden (5)

gewoon, door voortplanting van andere hoofdluizen. Zaols alle andere dieren. Nee. Het zijn geen maden het zijn gewoon volwassen dieren.
Geen enkel dier 'ontstaat' door bacterien uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit Wikipedia,

De hoofdluis (Pediculus humanus capitis) is een zeer klein insect dat behoort tot de dierluizen of Phthiraptera.

De hoofdluis leeft parasitair op de mens en wordt gezien als een plaaginsect. De luis houdt zich op in het hoofdhaar dichtbij de huid en leeft van het bloed dat wordt opgezogen door de zuigende steeksnuit. De hoofdluis is niet gevaarlijk en kan geen ziektes overbrengen. Een besmetting met de hoofdluis wordt pediculose genoemd en is geenszins het gevolg van een onhygiënische levenswijze; de luis prefereert juist schoon en gewassen haar boven vies en vet haar. In vroeger tijden was de hoofdluis overigens een normale verschijning maar in de meeste westerse landen is de luis relatief zeldzaam. De luis veroorzaakt een irritante jeuk aan de hoofdhuid als gevolg van een allergische reactie van de huid op het speeksel van de luis. Hoofdluis is zeer besmettelijk en kan gemakkelijk overgaan van mens op mens. De met luizen besmette kleding of haren moeten dan wel met elkaar in contact komen, aangezien de hoofdluis niet kan springen of vliegen. Een beruchte besmettingshaard is de kapstok van basisscholen, waar rijen jassen hangen.

De hoofdluis is net als andere op de mens parasiterende dieren een cultuurvolger die wereldwijd voorkomt. De hoofdluis wordt gemakkelijk verward met de kleerluis, deze laatste soort kan gevaarlijke ziektes overbrengen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar hoofdluis precies vandaan komt weten we eigenlijk niet. Bepaalde diersoorten specialiseren zich en bij parasieten uit dat zich in een één of een beperkt aantal gastheren. Dit heeft als voordeel voor het dier dat zijn lichaamsbouw evolueert zodat die aangepast is aan zijn gastheer (bv. de olifantenluis heeft zeer lange monddelen om door dikke olifantenhuid te kunnen komen).
Het is waarschijnlijk dat de eerste mensen luizen hadden, die ook op andere dieren voorkwamen en waarmee ze zich hebben besmet. Enkele van deze luizen hebben zich kunnen aanpassen aan de nieuwe omgeving en de nakomelingen hebben zich meer en meer gespecialiseerd totdat ze enkel nog de mens als gastheer gebruikten.
Je kunt besmet raken via direct of indirect contact met besmette personen.
Amadea
13 jaar geleden
ze zullen heel simpel gezegd waarschijnlijk gewoon uit een eitje komen. Dat is het meest makkelijke om te zeggen ik weet het.
Maar een luis ontstaat niet zomaar ,die heeft echt een vader en moeder gehad. Al zul je waarschijnlijk eerder bedoelen waar ie weg komt van oorsprong.
Maar om daar een kloppend antwoord op te geven zou je waarschijnlijk heel wat eeuwen terug moeten om dat te kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn op dezelfde wijze "ontstaan"" als jij en ik, n.l. door voortplanting. Er kan geen leven spontaan ontstaan.