Moeten anti rookmiddelen vergoed worden via een ziektekostenverzekering ?

Medicijnen voor het stoppen met roken moeten ook in het basispakket komen. Nu wordt hulp bij het stoppen al vergoed, maar het College voor zorgverzekeringen (CVZ) adviseert minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) dit uit te breiden met geneesmiddelen.

Bron: NU.nl

Dit is een lastige vraag. Middelen om een verslaving af te bouwen zouden die vergoed moeten worden ? Is dat eerlijk ten opzichte van anderen die nooit gerookt hebben ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk het niet, ik denk dat hiervoor beter aanspraak gemaakt kan worden op betaalde accijnsen. Deze kunnen ze eventeel nog verder verhogen dat rokers hun zelf voor deze kosten opdraaien. Ik betwijfel ook of het werkelijk zo effectief is als voorgespiegeld wordt. Als je wilt stoppen dan moet je het erg graag willen, anti middelen kunnen wel iets ondersteunen maar het meeste zal toch op eigen kracht moeten gebeuren. Ik denk dat als het verzekerd wordt mensen te makkelijk er aanspraak op zullen gaan maken met het idee als ik dat gebruik dan kan ik zonder problemen stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, want die profiteren er ook van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk! Methadon wordt toch ook vergoed?!?!
14 jaar geleden
Ik vind dat het geen basisvoorziening is, dus niet in het wettelijek pakket, maar in de aanvullende verzekering. Dit ter bepaling van de individuele zorgverzekeraar.
Geen basisvoorziening om de reden die jezelf hebt aangegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorkomen is goedkoper dan genezen. Heeft niets met basis of niet-basis te maken, maar is een financiële afweging. Ik hou graag mijn premie laag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet roken is beter dan voorkomen!
Het gaat er niet zo zeer om of het eerlijk is, er is nog een ander argument: als je ergens voor hebt betaald ben je meer geneigd om in het effect ervan te geloven,
(ik ben wel voor betaling naar draagkracht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eetverslaafd, kan ik nu gratis bij McDonalds eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar methadon wel, McDonalds is toch ook geen echt eten, is toch surrogaat voedsel
moet je het nieuwe hart van de veel vette frikandellen etende luiaard ook niet meer vergoeden? Moet je het gips van de man die is gevallen met bergbeklimmen ook niet meer vergoeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medicijnen om te stoppen met roken? Wat een onzin. Stoppen met roken doe je door te stoppen, niet door met pleisters te gaan k*tt*n, of andere placebo's te gebruiken, niet door minder te gaan roken, niet door het uit te stellen, maar gewoon door de laatste sigaret uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn om te zien dat je het antwoord hebt voor alle rokers die willen stoppen. We zijn helaas niet allemaal zo sterk als jij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek op bol.com naar het boek: "de opluchting" van Jan Geurtz. Het gaat namelijk niet om sterk zijn, dat is een drogreden omdat je verslaafd bent.
Het is een lastige vraag, ik ben momenteel 7 dagen gestopt samen met mn vriendin. Kost ons 100euro in de 2 weken. Dit rookten we er ook wel door heen, dus we gaan er niet op achteruit... Echter een zorgverzekering moet zich afvragen of het niet goedkoper is om iemand van het roken af te helpen ipv de het aantal longkanker patienten op peil te houden.

Het medicijn dat we overigens gebruiken werkt goed (champix). Is geen placebo maar is ook niet het enige dat nodig is om te stoppen. Het blokkeert alleen de fysieke vraag waardoor je je kan focussen op mentaal afkicken. Wat nog steeds een uitdaging is.