Hoe ontstaan nierstenen?

Nierstenen kunnen ontstaan wanneer:

men te weinig drinkt
men overmatig zweet
er bepaalde zouten in het lichaam aanwezig zijn
bepaalde medicijnen worden gebruikt
men een urineweginfectie heeft
men veel eiwitten eet (m.n. veel vlees)
In deze situaties kan de urine extra veel afvalstoffen bevatten. Uit deze afvalstoffen kunnen kleine kristallen ontstaan. Deze kristallen worden bij de meeste mensen gewoon uitgeplast en vormen geen probleem. Wanneer deze kristallen achterblijven in de nieren, kunnen nierstenen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat een ervelijke aanleg hiervoor, komt meer bij vrouwen dan bij mannen voor en heeft te maken met ons voedselpatroon. Vooral het te weinig water drinken zou een hoofdoorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ervelijke = erfelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste naatje, ik heb 51 jaar met mijn handen gewerkt en nu moet ik ineens gaan schrijven, dat gaat zeeeeeeeeeer moeizaam. Weer wat geleerd, zal het niet meer doen ,hoop ik?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stoffen waaruit nierstenen zijn opgebouwd, komen bij iedere mens voor. Toch krijgt lang niet iedereen nierstenen. De belangrijkste oorzaak van nierstenen is de oververzadiging van de urine met bepaalde zouten. Als de urine teveel van die zouten bevat, kunnen ze in het nierbekken neerslaan in de vorm van kristallen. Deze kunnen zich dan ontwikkelen tot nierstenen.
Oververzadiging van de urine kan aan verschillende factoren te wijten zijn. Er kan gewoonte weinig urine zijn, bijvoorbeeld omdat men niet genoeg drinkt of omdat men overmatig zweet. Of misschien scheiden de nieren te veel zouten uit. Ook een verstoring van de zuurheidsgraad (pH) van de urine kan de neerslag van zouten in de hand werken. En soms ligt het aan de samenstelling van de urine (te weinig van bepaalde stoffen die de vorming van stenen tegengaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te weinig drinken. water.