Kun je het moment van staar krijgen verschuiven naar later?

Als je bijvoorbeeld gaat sporten en dat daarvoor nooit deed, is dan het moment van staar krijgen te verschuiven naar later?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat het eten van donkere bladgroenten staar kan voorkomen. Bladgroenten zijn rijk aan lutheine en zeaxanthin, twee stoffen die oogaandoeningen tegengaan. Deze stoffen zitten vooral in andijvie, spinazie en boerenkool. Ook kwam uit dit onderzoek naar voren dat een extra
hoeveelheid vitamine E de kans op staar kan verminderen.

De dagelijkse agressieve invloed van de zon op de ogen kan op termijn zorgen voor een verdikking van de lens: cataract (= staar). Om de ogen te beschermen zijn er twee oplossingen: een zonnebril om de ogen te beschermen en anti-oxydanten (onder meer vitaminen) om de schade aangebracht door de UV-stralen te herstellen. In de praktijk betekent dat dat u altijd een zonnebril in uw buurt moet hebben, vooral in de zomer en ook in de wagen, en dat je elke dag fruit en groenten moet eten omdat ze de nodige vitaminen leveren.

Mensen die een behandeling moeten volgen omdat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben, nemen elke dag statines. Dat zijn geneesmiddelen die het cholesterolgehalte in het bloed doen dalen. Een studie toont aan dat die statines ook het risico op cataract doen dalen, meer bepaald met 45% na een periode van vijf jaar. Hoe kan je die aanzienlijke daling verklaren? Statines hebben heel wat beschermende eigenschappen. Een daarvan is de ontstekingsremmende en anti-oxyderende werking. Zo zijn statines niet alleen weldoend ter hoogte van het hart (een te hoog cholesterolgehalte is vooral schadelijk voor het hart), maar bieden ze ook bescherming tegen andere ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en cataract.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ten alle tijden een zonnebril dragen als je in de zon loopt, vooral op vakantie in landen waar de zon feller is, schijnt te kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande link staan vragen en antwoorden over staar. Vraag 8 beantwoordt precies jouw vraag:

* Kan ik iets doen om staar te voorkomen?

Voorkomen kunt u het niet, maar u kunt de kans erop wel iets verkleinen door niet te roken, niet te veel te drinken, gezond te eten en vooral ook een zonnebril te dragen. Langdurige blootstelling aan fel zonlicht kan de ontwikkeling van staar namelijk versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier geen onderzoek naar gedaan, dus moet ik je het antwoord schuldig blijven. Van veronderstellingen wordt je ook niet wijzer toch.