wat kan ik doen als mijn vriend niet kan stoppen met blowen?

een relatie die moeilijk is voor mij omdat hij blowt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (8)

Dan is de enige logische keuze afscheid nemen. Op termijn loopt het anders toch spaak, en is het leed nog groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blowt hij de hele dag en heeft hij het gevoel dat hij echt niet meer zonder kan? Rookt hij misschien om er rustig van te worden? Ik vraag dit omdat mijn ex-vriend dit n.l. de hele dag deed, maar bleek dat hij adhd had en een vorm van manische depressiviteit. Probeer uit te vinden waarom hij het blowen nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij ECHT niet kan stoppen, en jij het ECHT niet kan overkomen, dan zijn er 2 opties:
- Vragen of hij onder behandeling wil om er vanaf te komen.
- Zelf besluiten op pad te gaan, en de relatie te beeindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen met de vriend. Want blowen, zeggen ze, is onschuldig, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat het kan leiden tot karakterverandering. Ook psychoses.
Dat wil je toch niet?

Het is heel jammer, hij leek zo leuk, maar dit is geen goede start voor een toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blowen kán wel degenlijk onschuldig zijn. Net zoals een alcoholisch drankje onschuldig kán zijn, hoe groot de gevolgen van overmatig alcoholgebruik ook kunnen zijn. Natuurlijk is niet kunnen stoppen, waar sprake van is in deze vraag, altijd een teken dat er iets mis is, dat het niet meer gaat om onschuldig gebruik.
Je hebt natuurlijk blowen en blowen. Heb jij er last van dat hij blowt? Wordt hij vervelend als hij blowt of doet hij de hele dag niks anders? Of is het voor jou een principekwestie en leidt hij verder een vrij normaal leven?
Heeft hij er zelf ook een hekel aan dat hij het doet of vindt hij dat jij een probleem hebt en hij niet?

Als hij zelf ook wil stoppen, kijk dan eens op onderstaande link. Er zijn in Nederland een groot aantal non-profit organisaties die zich bezighouden met voorlichting over drugsgebruik en verslaving en ook een groot aantal commerciële klinieken die kunnen helpen bij verslaving.

Als hij vindt dat hij geen probleem heeft, moet je voor jezelf bepalen waar je grens ligt. Wil je je relatie goed houden maar wil je dat hij mindert of stopt? Dan zul je moeten praten en hopen dat hij wil luisteren. En als hij niet wil luisteren, zul je zelf je conclusies moeten trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Als jij zijn eigen pleziertje voor jou stelt, lijkt mij een confrontatie hier onvermijdelijk. Ik weet niet hoe lang jullie al een relatie hebben en of je het hier al eerder met hem over hebt gehad, maar praten is hier in mijn ogen de eerste stap.

Als hij hier al voet bij stuk houdt en zegt niet voor jou te willen stoppen is er maar 1 oplossing en dat is toch voor jezelf te kiezen...

Ik weet niet of hij verslaafd is (als hij namelijk dagelijks blowt is het minder onschuldig dan het lijkt) en hoeveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen jij weet wat je moet doen, ik geloof dat je intuïtie heeft je al een antwoord gegeven, je moet het alleen zien te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen: KAN hij niet stoppen of WIL hij niet stoppen ? In het 2e geval zou ik hem simpelweg de keuze laten: de joint of ik. Als hij dan niet stopt heeft hij dat gewoon niet voor je over en is dus egoïstisch bezig. Ik zou dan voor mezelf zeggen: dumpen die hap.

In het 1e geval ligt het wat moeilijker. Dan is het dus duidelijk een geval van verslaving en zou hij professionele hulp moeten zoeken. Misschien kun je hem daarbij steun bieden of de stap hiernaartoe wat makkelijker maken.