Als je staar krijgt moet dat eerst rijpen. Hoelang duurt dat ongeveer?

Is dat verschillend per persoon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Over dat ""rijpen"", vraag dat eens na bij de huisarts of bij de afdeling oogheelkunde van het ziekenhuis.
Ik heb gehoord dat je tegenwoordig al geopereerd kunt worden, zodra de staar aanwezig is.
Het kan natuurlijk zijn dat daar hier en daar verschillend over wordt gedacht.
Als je moet wachten tot het geheel rijp is, dan heb je nog een hele tijd van grijzig tot grijs zien voor de boeg. (hoor ik van anderen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet meer zo dat staar eerst moet rijpen, voordat het behandeld kan worden.

De behandeling van staar bestaat uit een operatie. Bij de operatie wordt de ooglens verwijderd en vervangen.

Wat is staar?
Vóór in het oog, vlak achter de pupil, zit een heldere en doorzichtige ooglens. De ooglens zorgt voor
een scherp beeld op het netvlies. Dat wil zeggen: de ooglens zorgt ervoor dat we scherp zien.

Naarmate we ouder worden, wordt deze lens minder helder. Hierdoor lijken de dingen die we zien
waziger en grauwer van kleur. Dit 'troebel worden van de lens' wordt staar of cataract genoemd. Bij
staar lijkt het alsof men door een beslagen ruit kijkt.

Of een behandeling nodig is hangt af van de eisen die u aan uw gezichtsvermogen stelt. Een lichte
mate van staar belemmert het dagelijks leven niet al te zeer. Wanneer u in uw dagelijkse leven wel
hinder heeft van de staar, zal uw oogarts met u een operatie
bespreken.
AlphaLimaSierra