Is er een 'wetenschappelijke' term voor een negatief effect van een goed bedoelde aktie?

met name op lichamelijk effect bedoeld.
Bv iemand een rolstoel geven omdat hij pijn heeft aan zijn benen , effect is dat hij zo zwak wordt dat hij niet meer kan lopen.
Of
iemand laten sporten omdat hij zich niet fit voelt,s maar dat hij dan een hartaanval krijgt omdat hij te hard is begonnen en niet herkend dat hij eigenlijk eerst naar een arts had moeten gaan.

Ik noem het het wall-e/axiom effect, maar ik neem aan dat er een officiële term is.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Destructief zal niet het gevraagde antwoord zijn, maar komt in de buurt.
Een voorbeeld van 'destructief'' is bijvoorbeeld het sporthart of atletenhart; in het Engels athlete's heart genoemd.. Een door (overmatige) sportbeoefening vergroot hart, gekenmerkt door een langzaam ritme.
Een variant is de tennisarm of tenniselleboog; in het Engels tennis elbow genoemd.

Antwoorden (2)

In het Nederlands heet dat een averechts effect. Of van-de-wal-in-de-sloot.
2 jaar geleden
Hier wordt wel een Engelse term “perverse unintended effect" (pervers onbedoeld effect) voor gebruikt.

In de sociale wetenschappen zijn onbedoelde gevolgen (soms onverwachte gevolgen of onvoorziene gevolgen) uitkomsten van een doelgerichte handeling die niet bedoeld of niet voorzien zijn. De term werd in de twintigste eeuw populair gemaakt door de Amerikaanse socioloog Robert K. Merton.
SimonV