Ik hoor altijd minder door verkoudheid, is daar iets tegen te doen?

2 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Uitzieken.
DivineSaturos1
2 jaar geleden
Met dit antwoord kan ik niet zoveel Meneer Ritsuka....
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Beste Saturos, het is dan ook een reactie, geen antwoord....
DivineSaturos1
2 jaar geleden
Ik ken ook niet iets met zo'n reactie ;)
Ritsuka
2 jaar geleden
Het is mevrouw Ritsuka, en uitzoeken is toch echt de enige blijvende oplossing.
Je kunt soms wel tijdelijk je oren open krijgen door te gapen,maar als je hele hoofd vol zit met snot kun je niet zoveel.

Antwoorden (1)

De buis van Eustachius verbindt de oren met de achterkant van de neus. Deze kan verstopt raken door verkoudheid, waardoor je slechter hoort.

Oplossingen
- Leg iets warms op je oor. De warmte van een warm kompres kan de verstopping verhelpen en de buis van Eustachius openen. Als je een kruikje gebruikt, leg dan een doek tussen de kruik en je huid zodat je je niet brandt.
- Slik met je neus dicht.
- Wiebel met je kaken. Deze eenvoudige truc wordt de Edmonds-techniek genoemd. Steek je kaak gewoon naar voren en wiebel hem van voor naar achter en van links naar rechts. Als de verstopping van het oor slechts mild is, kan door deze manoeuvre de buis van Eustachius weer openen waardoor de luchtdruk normaal wordt.
- Doe de Valsalva-manoeuvre. Deze manoeuvre, waarbij je lucht door de verstopte gehoorgang forceert om de luchtstroom te herstellen, moet je heel voorzichtig uitvoeren. Als je door de geblokkeerde gehoorgang heen blaast wordt de luchtdruk in je lichaam daardoor beïnvloed. De plotselinge luchtstroom kan een snelle verandering in je bloeddruk en hartslag veroorzaken.
• Haal diep adem en hou je adem in, met gesloten mond en je neus dichtgeknepen.
• Probeer nu lucht uit te blazen door je gesloten neusgaten.
• Als de manoeuvre succesvol is, hoor je een ploppend geluid in je oren, en zijn de symptomen verdwenen.
- Probeer de Toynbee-techniek
Net als de Valsalva-manoeuvre is de Toynbee-techniek bedoeld om de buis van Eustachius te openen. Maar in plaats van de druk te laten veranderen door te ademen, wordt hierbij de druk aangepast door te slikken. Om deze techniek uit te voeren doe je het volgende:
• Knijp je neus dicht.
• Neem een slokje water.
• Slik.
• Herhaal dit proces tot je voelt dat je oren ploppen en opengaan.
SimonV
2 jaar geleden
DivineSaturos1
2 jaar geleden
Bedankt hoor!!