Wie is ooit op het idee gekomen om een plant te laten drogen,in een papiertje te stoppen en te roken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet echt niet bij welke categorie ik deze vraag moet plaatsen,dan maar ''gezondheid''.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe lang er al door de mens gerookt wordt, is een vraag die nooit exact beantwoord zal kunnen worden. Lang voordat tabak in Europa bekend was, werd het door Indianen in Zuid-Amerika al gebruikt. De oudste afbeeldingen van rokende Maya-Indianen gaan terug tot zo’n 300 jaar na Christus.
In het begin gebruikten deze Indianen de bladeren van de in het wild groeiende tabaksplant waarschijnlijk om een vuurtje te maken om eten op te koken. Zij ontdekten dat de rook van het vuurtje prikkelend en zelfs verdovend was. Op een gegeven moment zijn de Indianen de bladeren daarom gaan gebruiken bij religieuze ceremonieën en magische handelingen.
Indianen rolden gedroogde bladeren van de tabaksplant. Ze stopten het rolletje in een buis en staken het in brand. De buizen werden ‘tabacos’ genoemd en zo ontstond de naam tabak. Het roken was voor hen niet alleen een genotsmiddel. Maar ook een manier om met de goden in contact te komen.
Als belangrijke Indianen bij elkaar kwamen, of als het feest was, werd de vredespijp gerookt.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dezelfde type mens die geneeskrachtige kruiden ontdekt.

Je leeft in een omgeving waar allerlei middelen in meer of mindere mate tot je beschikking zijn. Je probeert wat dingen uit, en komt tot de ontdekking "hé, als ik dit eet, wordt mijn buikpijn minder", "hé, als ik dat op mijn wond smeer, is de kans dat het verergert kleiner", "hé, als ik dit rook wordt ik rustiger".

Of het allemaal waar is, is de vraag - maar een die door het placebo-effect flink vertekend kan raken. Of het allemaal zonder (positieve of negatieve) bijwerkingen is, is ook lastig vast te stellen - er spelen zoveel factoren dat men altijd iets anders de schuld kan geven van de negatieve bijwerkingen, en niet bestaande, maar wel vermeende positieve bijwerkingen zullen een veel sterkere indruk achter laten op de mens.

Je kunt deze gedachte ook veel ruimer nemen; hoe komt men erop dat X te eten is? Dat men van Y af moet blijven? Je bekijkt je omgeving, probeert wat dingen uit, merkt de gevolgen (al dan niet causaal verbonden), en trekt je conclusies. Dankzij het mooie fenomeen dat kopiëergedrag is, verspreid het zich vervolgens door de samenleving en vormt de collectieve set gewoontes een cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zouden het aan de indianen moeten vragen, want die deden het al. En daar denk ik dat het vandaan komt.

Overigens een leuke vraag, want het is uiteindelijk een uiterst vreemde handeling als je het zo leest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, dat van die indianen heb ik echt niet overgeschreven (afgekeken). Bedacht het gelijk en ging antwoorden zonder de anderen gelezen te hebben.