Ik heb een hoge pijngrens,is dit erfelijk?

2 jaar geleden
1.5K
crispy
2 jaar geleden
Hadden jouw ouders dat dan ook?
Amadea
2 jaar geleden
Zie het antwoord van Momopoyolo op https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/131629/mensen-hoge-pijngrens-anderen-lagere/

Antwoorden (1)

Nee dit is niet erfelijk. Pijn en de ervaring ervan is een proces in de hersenen.
De een vind dat ie een hoge pijngrens heeft maar heeft dit niet als je het gaat vergelijken met anderen. De ander vind dat ie een lage grens heeft en blijkt een hoge grens te hebben.

Pijn is ingewikkeld en gaat om de beleving er van. Pijn is er zodra je het waarneemt. Als je slaapt ervaar je dus gene pijn, net als dat je onder narcose bent. Wat voor de een pijn is, is voor de ander gekriebel. Hetbis dus puur de ervaring van pijn die er voor zorgt of je het als ernstig ervaart of niet. Opvoeding en geestelijk gesteld spelen hierin een grote rol. Als mensen niet lekker in hun vel zitten ervaren ze meer pijn dan anders. Mensen geboren met een aandoening hebben hun leven vanaf kinds aan pijn. Je ziet dat deze meer pijn verdragen dan andere die nooit pijn hebben. De chemische stoffen die ermee samenhangen in je hersenen en de aanmaak ervan speelt daarin een belangrijke rol. Gezien al die factoren bij elkaar is het dus haast onmogelijk een "pijngrens" te erven. Pijngrenzen bestaan immers niet ze zijn fictief en alleen waarneembaar voor de persoon die pijn ervaart en daarmee ook mog eens voor elk persoon anders