Heeft een liposuctie even veel risico als een andere operatie?

Ik heb veel verhalen in het nieuws gelezen en ook gehoord over de complicaties van een liposuctie die best vaak voorkomen . Is het zo riskant ? Kan het ook onder locale anesthesie?

2 jaar geleden
1.4K
tinus1969
2 jaar geleden
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Liposuction Blijkbaar is het risico groter als er meer ver wordt verwijderd.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Elke operatie heeft risico's, en elke operatie heeft ook weer andere risico's. Volgens mij kan liposuctie ook heel goed onder lokale verdoving, maar je kunt er ook aan overlijden - dat is eerder gebeurd....

Antwoorden (1)

Liposuctie heeft dezelfde risico's als elke andere operatie. Er bestaat een kans op een nabloeding of er kan een infectie optreden. Je gezondheid en de duur van de operatie kunnen een risico zijn voor het optreden van een trombosebeen of longembolie. Dit komt gelukkig zelden voor.
Direct na de operatie is de huid gezwollen, verkleurd en gevoelig. Daarna kunnen nog restzwellingen aanwezig zijn en soms verhardingen die pas na weken of soms maanden verdwijnen.

Liposuctie wordt als zeer veilig beschouwd, maar niet alle liposuctie-operaties zijn gelijk. Liposuctie met een klein volume (<1000 cc) die bij bewustzijn wordt gedaan, verschilt van een liposuctie met een groot volume (>5000 cc, in sommige gevallen 10.000 cc) die wordt gedaan met algehele anesthesie en een ziekenhuisopname.

De procedure kan worden uitgevoerd onder algemene, regionale of lokale anesthesie.
Zoals bij elke operatie, speelt de fysieke toestand een rol bij de risico’s. De ASA-classificatie is het American Society of Anesthesiologists classificatiesysteem voor fysieke status. Bijvoorbeeld:
Klasse 2: redelijke inspanningstolerantie; matig roker, sociaal alcoholgebruik; goed gereguleerde hypertensie, diabetes mellitus of milde COPD, obesitas BMI 30 – 40, zwangerschap.
Klasse 3: ernstige systemische aandoening, beperking dagelijkse activiteit. Matige tot slechte inspanningstolerantie; medicatie afhankelijk; één of meer ernstige aandoeningen zoals matig gereguleerde hypertensie, COPD, morbide obesitas (BMI ≥40), actieve hepatitis, alcoholverslaving, pacemaker in situ, etc.
SimonV
2 jaar geleden
Z512099
2 jaar geleden
Indien liposuctie bij zwaarlijvigen (hoog-risico-patiënten) is er meer gevaar.