Is derdehands rook gevaarlijk?

Bestaat er zoiets als derdehands rook (rookgeur/schadelijke stoffen in bvb tweedehands kledij)
Ik heb voor mijn dochter kleertjes overgekocht maar je ruikt sigaretten... Ik heb schrik dat ook met te wassen dit nog schadelijk blijft of kan dat niet?

2 jaar geleden
1.1K
Griffin
2 jaar geleden
Nadat je het gewassen hebt is het totaal onschadelijk om aan te trekken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Afhankelijk wat voor kleertjes het zijn. Als het goedkope troep is wat gekleurd is met giftige verf in een of ander ver land...dan is nicotine het minst grote risico. En ook grote dure merken maken gebruik van giftige verfstoffen. Lekker goedkoop en vervolgens rete duur verkopen, bij voorkeur over de ruggen van de arbeiders.

Antwoorden (1)

Over derdehands rook wordt gesproken als het gaat om de geur die uit het haar en de kleding van rokers komt. Daar zitten nog giftige en schadelijke stoffen in. Als een jong kind dat inademt kan dat schadelijk zijn.

De geur die je ruikt aan de tweedehands kinderkleding is geen derdehands rook, want het kind dat die kleertjes gedragen heeft zal niet zelf hebben gerookt. De vader en/of moeder rookten, dus dát kind heeft schadelijke stoffen ingeademd.

Als jij de tweedehands kleding eerst goed wast is er geen enkel risico meer.
Amadea