Hoe word je harder naar de omgeving?

Hoe word je harder naar de omgeving wanneer het gaat om mensen die je langer kent en dat langzaam is scheefgegroeid?
* Het gaat hier om een aantal kennissen met wie ik (té!) close ben geworden, maar waarbij dat niet echt heel handig is.
> En met te close bedoel ik weer, dat ze zichzelf uitnodigen (dat ze bijvoorbeeld onaangekondigd voor de deur staan en bij opendoen gewoon als automatisme naar binnen lopen).

2 jaar geleden
1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Google eens op assertiviteitstraining

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je assertiever worden. Want harder worden zou betekenen dat je onvriendelijker naar je omgeving wilt worden, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Hier staan wat tips, maar een assertiviteitstraining waarbij je kunt oefenen met anderen is veel zinvoller:
https://vitaalgezond.com/assertiever-worden/

Samengevat:

Tip 1: Waardeer jezelf en erken je rechten
Om assertiever te zijn, moet je jezelf leren waarderen. Dit betekent dat je eigenwaarde hebt en dat je gelooft in je waarde voor de organisatie of een team.

Tip 2: Laat je stem horen
Als je het beste uit jezelf wilt halen, moet je ervoor zorgen dat aan je gevoelens, wensen en behoeften wordt voldaan.

Tip 3: Het gedrag van anderen kan je niet controleren
Het is belangrijk te realiseren dat je niet verantwoordelijk bent op hoe anderen reageren op je assertiviteit.

Tip 4: Laat jezelf op een positieve manier zien
Het is belangrijk te zeggen wat er in je speelt. Dit geldt ook als je het even moeilijk hebt of met problemen zit. In zo’n geval is het belangrijk hier met gevoel en constructief mee om te gaan.

Tip 5: Sta open voor kritiek en complimenten
Accepteer altijd positieve en negatieve feedback op een positieve en open manier.

Tip 6: Leer nee te zeggen
Vaak is het lastig om nee te zeggen, vooral als je dit niet gewend bent. Wil je assertiever worden, dan moet je dit wel leren.

Tip 7: Leer jezelf communicatietechnieken
Er zijn verschillende, simpele en effectieve communicatietechnieken die je kunt gebruiken om assertiever te worden.
SimonV