Als de luchtvochtigheid buiten 90 procent is, hoe krijg je deze binnen dan op 40 - 60 procent?

Als de luchtvochtigheid buiten 90 procent is - en er aangeraden wordt thuis te ventileren voor een gezond binnenklimaat, hoe krijg je de luchtvochtigheid binnen dan op de benodigde 40 tot 60%? Dat kan toch nooit lukken dan? Want door de vochtige lucht buiten, kan bij ventileren, de luchtvochtigheid binnen niet sterk afnemen, lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

De relatieve vochtigheid met ongeveer de helft terug brengen, kan alleen met een een lucht ontvochtiger.
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
Of je brengt de temperatuur omhoog. In de winter is buitenlucht mede zo vochtig omdat het zo koud is. Breng je deze koude, vochtige lucht naar binnen, dan daalt de relatieve vochtigheid vanzelf als deze opwarmt tot 20C.
Inekez1
2 jaar geleden
@Utrecht, op een dag als vandaag is dat weinig zinvol. Buiten was het 20 graden met een hoge luchtvochtigheid. Dan ga je toch niet je huis warmer dan 20 graden stoken? Mijn ervaring is dat buitenlucht juist in de zomer en herfst heel vochtig is, omdat de buitenlucht dan warm is en dus veel vocht bevat. Als het buiten al meer dan 20 graden is, dan wordt het wel lastig om je huis zo warm te stoken dat de binnenlucht nog warmer wordt.