Kan je voedselvergiftiging krijgen van gerookte zalm?

Ik heb vandaag in de schoolkantine een broodje met gerookte zalm gehaald. Ik merk dat ik nu een beetje buikpijn begin te krijgen en ook een beetje duizelig/licht in mn hoofd ben. Nou kan dit ook komen doordat ik niet heel veel heb gegeten en mijn avondeten nogal pittig was, maar toch. Dus ik vraag me af of je van gerookte zalm voedselvergiftiging kan krijgen, en of je daar ook echt heel erg ziek van kan worden?

2 jaar geleden
6.4K
tinus1969
2 jaar geleden
Je kunt van zo ongeveer alles voedsel vergiftiging krijgen.

Antwoorden (2)

Als de regels omtrent voedselveiligheid gevolgd zijn, dan is de kans op voedselvergiftiging nihil.
jc54
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@jc54: maar dat weet je natuurlijk niet, of dat gebeurd is.... Er kan altijd ergens in de keten iets mis zijn gegaan! Overigens vermoed en hoop ik dat de vraagsteller vooral last had van te weinig eten, en dat hij/zij zich inmiddels alweer flink beter voelt!
Ja. Meestal ruik je wel dat de zalm bedorven is. Bacteriën als salmonella en listeria kunnen een voedselinfectie veroorzaken.
De klachten beginnen doorgaans pas een uur of 8 nadat je het besmette voedsel hebt gegeten. Dat lijkt bij jou dus veel eerder (te vroeg).

Salmonellabacterie
De salmonellabacterie veroorzaakt een infectie van de darmen. Er zijn vele verschillende types van deze bacterie. Niet iedereen die de bacterie heeft binnengekregen wordt daar ziek van. Een infectie kan leiden tot koorts, diaree, misselijkheid, braken, buikkrampen en hoofdpijn. In ernstige gevallen kan longontsteking, gewrichtsontsteking, nierfalen, bloedvergiftiging en shock optreden.
De eerste ziekteverschijnselen beginnen gemiddeld 24 tot 48 uur na het eten van besmet voedsel. Bij de meeste mensen houden de verschijnselen 3 tot 7 dagen aan.
SimonV