kan ik met een vooral vegetarisch eetpatroon vermijden dan mn spiermassa vermindert?

Ik ben 60+ en wil absoluut mobiel blijven. Nu moet je daarvoor voldoende eiwitten eten. Ik eet heel weinig vlees maar ook weinig zuivel. Wel vis af en toe.
en natuurlijk seitan, tofu enz.
Ik wil niet meer kaas eten omdat het vetgehalte heel hoog is. Kom ik er zo of moet ik toch weer meer vlees eten. Ikben vooral ook bezorgd omdat ik ook wil 5 a 10 kg vermageren door een reinigend dieet zonder dierlijke eiwitten. Is dat nog verantwoord?

2 jaar geleden
1K
goev
2 jaar geleden
p.s. Als je af wilt vallen, hoef je niet persé weinig vet te eten. Een koolhydraatarm of keto-dieet kan ook werken. Het allerbelangrijkste is dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt op een dag.
Castle
2 jaar geleden
De sterkste dieren zijn zelfs veganistisch of vegetariërs. Er zijn genoeg opties te vinden. Ga anders eens langs een diëtiste.
Ritsuka
2 jaar geleden
'reinigend dieet'? Dit bestaat niet, iemand die dit beweert probeert je geld af te troggelen.
tinus1969
2 jaar geleden
De vraag is vooral waarom je geen vet wil eten, het is een achterhaald spookverhaal dat je van vet dik wordt; juist koolhydraat beperkt eten is vaak effectief is om af te vallen (er kunnen andere redenen zijn om vet te mijden). Verder is idd het idee van reinigend dieet niet gebaseerd op wetenschap en/of wat we weten van hoe je darmen werken. Dierlijke eiwitten zijn juist gezond (dat is het dilemma...).
liveisgreat
2 jaar geleden
Tinus1969, dierlijke producten gezond? Bron?
tinus1969
2 jaar geleden
@liveisgreat, ikzelf heb veel geleerd van het boek 'good calories bad calories' van Gary Taubes, en van sommige paleodieet bloggers, zie bv https://melchiormeijer.wordpress.com/paleo-in-een-notendop/ (niet alles op dit blog is even goed).
Het is eigenlijk heel simpel: de mens is gebouwd op een energiedicht dieet met veel hoogwaardig eiwit. We hebben relatief korte darmen en een grote capaciteit voor gluconeogenese. Mensne kunnen ook (lang en gezond) leven op een dieet met alleen maar vlees: Eskimo's/Inuit en diverse Afrikaanse volkeren zoals de Masai doen niet anders. Maar veganisme is onverenigbaar met leven - behalve als je "onnatuurlijke" supplementen slikt.
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik denk dat je hiermee het beste naar een dietist kan gaan voor persoonlijk advies.
liveisgreat
2 jaar geleden
Tinus1969 dat is waar, vele volkeren eten vnl of enkel dierlijk,

Antwoorden (1)

Beste Liveisgreat, ik ben geen expert, dus misschien kan je beter daar op wachten, maar dat je af en toe vis eet is dieettechnisch al heel wat. Als je bang bent dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt, zou je ook een vegetarische of veganistische eiwitshake als aanvulling kunnen proberen.
Na een korte zoektocht op internet: kortom, ja. De aanbevolen hoeveelheid eiwit is in principe 0,83 gram per kilo lichaamsgewicht, maar voor vegetariërs en veganisten is die hoeveelheid respectievelijk 20 en 30% hoger. Zo kun je zelf uitrekenen of je aan deze hoeveelheid voldoet, als je de voedingswaarden op de verpakkingen natelt.
Toegevoegd op 24 augustus 2021 22:19: bron, tekst
2 jaar geleden
liveisgreat
2 jaar geleden
natuurlijk zoek ik eerst via internet, maar het vervelende met internet is dat bronnen elkaar tegenspreken.
tinus1969
2 jaar geleden
@liveisgreat; ik vrees dat ook de goeievraagbeantwoorders hier elkaar tegenspreken :)