Mag trainingsschema bij fysiotherapie als document aan het dossier worden toegevoegd?

Mijn vraag is of het trainingsschema als document aan het dossier mag worden toegevoegd of dat het in de verslaglegging moet worden opgenomen. Zijn hier richtlijnen voor en zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Wat is volgens jou het verschil tussen dossier en verslaglegging? Wat is de achtergrond van deze vraag?

Antwoorden (1)

Voor fysiotherapeuten (en voor élke zorgverlener) geldt in basis dat de verslaglegging van dien aard dient te zijn dat men weet wat er wanneer gebeurd is en waarom. Dat geldt dus voor alle aspecten, van inhoudelijk de gesprekken, de oefenschema's, de meegegeven oefeningen, gedachtes van de therapeut etc etc.
In de praktijk wordt dit echter vaak niet gedaan simpelweg omdat er geen tijd voor is. Een fysiotherapeut heeft per patiënt ca 23 minuten die voor de verzekering vergoed wordt (met een verbijzondering is dat ca 35 min, bijvoorbeeld manueel therapie). In dit tijd moet alles gedaan worden. Gesprek met de patiënt, uitkleden indien nodig, behandeling, verslaglegging, rapportages, overleg met verwijzer, vergadering bijscholing, etc etc.
Kortom, er is per behandeling te weinig tijd om alles helemaal vast te leggen.
Het meegeven van een oefenschema moet dus eigenlijk ook vast gelegd worden. Het meest simpele is dan om inderdaad het document aan het dossier toe te voegen. Ik zou dat zelf ook zo doen. Het is immers onderdeel van de behandeling en het blijft vallen onder de vertrouwelijke band met de behandelaar (veel systemen loggen dan ook wanneer wie een dossier opent om zo oneigenlijk gebruik te kunnen achterhalen).

Dus er is geen rechtstreekse richtlijn die zegt dat specifiek behandelschemas opgenomen dienen te worden in het dossier. Echter, er zijn wel richtlijnen (o.a. in de contracten met de zorgverzekeraars) die stellen dat alles gedocumenteerd moet worden en behandelschemas vallen daar dan ook onder.

Als extra info,
Sommigen kunnen zelfs aangeven dat de documentatie zodanig goed moet zijn dat het in een rechtzaak stand zal houden. Voor de zorg is dat een lastige, maar het kan wel gesteld worden. Er zijn ook zeker praktijken die dit aanhouden. Fysiotherapeuten besteden dan ook vaak vele uren per week extra (eem gehele werkdag per week extra is géén uitzondering) om hun administratie bij te werken. Deze uren zijn onbetaald en wordt eigenlijk door (bijna) iedereen als vanzelfsprekend geacht.
Thecis