Waarom krijg ik snachts blaas problemen?

Ik heb sinds een paar dagen last van een hele aanwezige “plas drang”... ik heb het overdag niet maar zodra ik ga liggen om te gaan slapen begint het. Ik krijg enorm het gevoel als ik de hele tijd moet plassen, het is geen blaasontsteking denk ik want ik heb geen pijn en het is dus alleen wanneer ik ga slapen. Zou het tussen mijn oren zitten? Of zit er meer achter. Ik word er iedergeval gek van! Want ik slaap zo slecht.. constant naar de wc en dan weer niks. Help me out.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
Ga naar je huisarts.
Ik heb iets dergelijks, maar dan meer overdag.
Huisarts verwees naar de uroloog, en die heeft na onderzoek een medicijn gegeven, dat echter niet hielp. Het probleem werd er groter van. Het had dus wel een effect.
Hij gaf me daarna een ander medicijn, en dat hielp juist wél. Het zit bij mij trouwens gedeeltelijk ook tussen mijn oren, al sinds enkele gebeurtenissen in mijn kinderjaren. Mijn ouders hadden er allebei zelf ook wat moeite mee, elk op een eigen manier.
Pieterke
3 jaar geleden
Bij een blaasontsteking hoef je niet persé pijn te hebben weet ik uit ervaring. Ga even
naar de huisarts om e.e.a.te laten testen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank jullie wel! Ik zal de huisarts maar eens gaan bellen dan. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben en ik niet gek ben :)

Antwoorden (1)

De oorzaak kan stress zijn. Vlak voor een examen hebben mensen soms ook het gevoel steeds te moeten plassen.
In bed komen je spanningen van overdag los. Daarnaast bouw je als je naar bed gaat waarschijnlijk spanning op omdat je bang bent weer last van plasdrang te krijgen.
Deze ontregeling van wat we het alarmregulatiesysteem noemen, kan ervoor zorgen dat er lichamelijke klachten ontstaan die aanhouden. Bij sommige mensen is het stresszenuwstelsel te gevoelig afgesteld zodat ze te snel reageren met lichamelijke sensaties. Een overactieve blaas is daar een voorbeeld van: “Je plast dan als het ware in je broek als je bang bent.” Het is belangrijk om deze signalen te herkennen om een behandeling in te kunnen zetten die de gevoeligheid van het lijfelijke ‘inbraakalarm’ kan herstellen.

Uit de reactie van Bordensteker begrijp ik dat er een medicijn bestaat dat deze plasdrang verhelpt. Een bezoek aan de huisarts is dus aan te raden.
SimonV