Als importziekte kan je dit zeker wel in Nederland oplopen. Namelijk door het eten van besmet rauw of niet goed doorbakken varkensvlees.
. . .
Maar erg bang hoef je er niet voor te zijn, want de Taenia solium komt in de westerse wereld nauwelijks voor. Dat hebben we te danken aan onze hygiëne en het feit dat het vlees in slachthuizen wordt gecontroleerd. Daardoor hebben de eitjes van de lintworm minder kans vlees te besmetten.

Maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, eet dan gewoon geen rauw vlees.
Amadea
3 jaar geleden
De varkenslintworm (Taenia solium) is een lintworm die als gastheren de mens en varkens heeft. De mens kan zowel lintwormdrager als cysticercusdrager zijn. Varkenslintwormen komen wereldwijd voor, maar zijn door verbeterde hygiëne zeldzaam geworden in de meer ontwikkelde landen. Onder moslims en joden komt varkenslintworm vrijwel niet voor omdat die geen varkensvlees eten.
De vleeskeuring is echter in Nederland zó streng, dat infectie met dit soort parasieten zelden nog in het vlees voorkomt.