Kan de dokter in een ijzer test(bloedtest) zeggen dat er nicotine in je bloed zit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4K
ronron1212
3 jaar geleden
Als je dokter daarvoor opdracht geeft wel

Antwoorden (2)

Zoals bij (bijna) alles, als je er niet specifiek op test, kan je er geen uitspraak over doen. De test voor ijzer is niet hetzelfde als de test op nicotine. Dus als je iets wil testen, moet je daar specifiek op (laten) testen.
In het bloed blijft nicotine tot 3 dagen aantoonbaar en cotinine kan tot 10 dagen na een laatste nicotine inname aantoonbaar zijn in bloed. In urine zijn biede na ca 4 dagen niet meer aantoonbaar.

Er is wel een kleine maar. Nicotine heeft een negatief (inhiberend) effect op de opname van ijzer in je bloed. Daardoor kan je wel een verwachting uitspreken dat als je een tekort hebt aan ijzer, dat het mogelijk kan komen omdat er nicotine in je bloed zit (zeker als je weet dat je met een roker of vergelijkbaar te maken hebt).
Thecis
3 jaar geleden
De test op Hb of Fe (ijzer) zegt niets over nicotine. Echter geeft de test op CEA (wordt o.a. gedaan bij kankerpatiënten) een verhoogde waarde bij rokers (dus geen nicotinewaarde, maar een aanwijzing die het gevolg is van de teer in de rook). De CEA moet kleiner zijn dan 2,5, maar is bij rokers doorgaans groter dan 4,3 microgram per liter.
(CEA staat voor Carcino-Embryonaal-Antigeen. Dit is een zogenaamd ‘tumor geassocieerd’ eiwit).