Hoe kan ik na alcoholgebruik voorkomen dat ik wakker word 's nachts?

De laatste tijd word ik nadat ik alcohol heb gedronken (weinig of veel) 's nachts wakker. Ik kan hierna niet meer slapen. Ik had hier vroeger nooit last van maar nu ik wat ouder ben helaas wel. Ik weet dat alcohol er voor zorgt dat je in een minder diepe slaap bent/ niet in je REM slaap komt. Ik wil echter niet helemaal stoppen met het drinken van alcohol. Heeft er iemand tips om toch iets beter te kunnen slapen na een gezellige avond?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Lijkt me simpel. Niet meer drinken!
Er zijn meer mensen die niet tegen alcohol kunnen, je bent de enige niet!
Ritsuka
3 jaar geleden
Je luchaam geeft hiermee een duidelijk signaal af. Blijkbaar kun je niet meer tegen alcohol.
TurfGraver
3 jaar geleden
Je slaapt beter na een gezellige avond zonder alcohol.

Antwoorden (1)

Dat zal helaas niet lukken. Alcohol irriteert je blaas en werkt vochtafdrijvend, waardoor je vaker de neiging hebt om te gaan plassen. Met bier nog meer dan een glaasje whisky.
Bovendien zorgt de drank er ook voor dat je minder vast zal slapen. Alcohol verstoort je slaap, ondanks het feit dat de drank je moe en suf maakt. Dat je daardoor beter slaapt is (helaas) een illusie. De alcohol zal je snel in slaap laten vallen, maar je zal onrustiger slapen en uiteindelijk toch vermoeider zijn de dag nadien.
SimonV