Waarom word ik altijd een half uur tot een uur voor mijn wekkergaat wakker?

Het maakt niet uit hoelaat ik ga slapen of hoelang ik heb geslapen, ik word ALTIJD ruim voor mijn wekker wakker. Ik heb geen stress of spanning en soms niet altijd genoeg slaap gehad. Ik zie dat dat de meest voorkomende redenen zijn.
Ik heb dit altijd al gehad en er zit, behalve dus dat ik elke dag wakker word voor de wekker, absoluut geen regelmaat in.

Wat zou dan de reden kunnen zijn? Het is namelijk niet altijd fijn, bijvoorbeeld wanneer ik net op tijd naar bed ga en een belangrijke dag heb de volgende dag. Als ik wakker word, kijk ik niet op de klok of mijn telefoon in de hoop nog verder te kunnen slapen maar dit is vrijwel nooit het geval

3 jaar geleden
1.5K
SimonV
3 jaar geleden
Je bent niet de enige. Hier staan wat (mij niet overtuigende) antwoorden:
https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-22281,00.html
Lunameteenvraag
3 jaar geleden
Hi Simon,
Bedankt voor het grappige artikel, leuk om te zien wat verschillende mensen er over denken. Ik ben alleen te nuchter om te denken dat het een supernatural gift is haha

Antwoorden (1)

Dat is je biologische klok. Je hersenen zijn kennelijk "geprogrammeerd" op een bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lunameteenvraag
3 jaar geleden
Daar heb ik ook aan gedacht maar het gebeurt dus op elk moment van de nacht, ook als ik een sporadische keer om 0400 een wekker moet zetten