Welke neusspray beschermt tegen depressie?

Neusspray zou helpen tegen corona. Blijkbaar ook tegen een depressie. Welke stof in een neuspray zorgt ervoor dat mentale issues worden voorkomen of minder heftig uitpakken? En welke neusspray bevat dit?

3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De behandeling met de nieuwe neusspray kost per patiënt 10.175 euro per jaar, volgens het Zorginstituut.
Exact dezelfde behandeling met een kleine dosis esketamine (in tabletvorm, sinds 1997 bestaand) kost 208 euro per jaar.
Het product is met deze spray 50 keer zo duur geworden.
Bron: Artikel in de Volkskrant van 11 februari 2021: Leuk om werkend middel tegen depressies in een spray te verpakken; Maar waarom moet het dan twintig keer zo duur worden? Auteur: Jos Jaspers, universitair docent aan de UU.

Antwoorden (1)

Het gaat om een spray met esketamine, een variant op de partydrug ketamine. Het is een psychedelisch middel dat ook door de anesthesist in de operatiekamer wordt gebruikt en door ambulancepersoneel, als pijnstilling.
Het Zorginstituut had gehoopt dat de spray begin dit jaar in het basispakket zou worden opgenomen, maar er wordt nog onderhandeld door het ministerie en farmaceut Janssen. Volgens het Zorginstituut kost de spray ruim 10.000 euro per patiënt per jaar.
Het UMC Groningen, waar een studie loopt naar het effect op depressie van esketamine, maar dan in de vorm van een drankje, koopt de vloeistof voor 60 euro per patiënt per week.

Het grote voordeel van esketamine tegen depressie is dat het middel, als het werkt, heel snel effect kan hebben, binnen enkele uren of enkele dagen. Bij gewone antidepressiva is dat vier tot zes weken. De Depressie Vereniging is blij met het advies van het Zorginstituut.

Het is nog niet duidelijk hoe ketamine precies tegen depressie werkt. Het zou hersencellen aanzetten om nieuwe connecties met elkaar aan te gaan waardoor een betere balans ontstaat tussen hersendelen die emoties regelen en hersengebieden waar de cognitieve controle zit.
SimonV
3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
als dit al een partydrug is die nu als medicament zou worden ingezet, ik vraag me af als dit middel zo sterk werkt dat mensen het nemen in de partyscene (en die nemen al vaker dingen zoals xtc en harddrugs), en het werkt zo danig snel tegen depressie en is zo vrij sterk dan is dit dan niet een medicijn met mogelijk een risico op verslaving ? bijna alles zowat wat zo sterk werkt als zodanig of snel heeft wel een of andere verslavende werking of bijwerkingen