hoe kan ik een droge vagina (door menopauze) vochtig krijgen op een natuurlijke wijze?

ik heb sinds mijn menopauze last van een droge vagina. om omsteken. Vandaag ben ik gaan horen voor een laserbehandeling, en dat kan helpen hoewel het ver gevorderd is. Er is geen doorbloeding meer, waardoor de huid heel broos is en er zijn overal scheurtjes. Dat doet uiteraard pijn bv bij het fietsen, seksualiteit is een marteling.
Nu heb ik allerlei dingen gekregen, iets om de scheurtjes te behandelen, iets om te bevochtigen, enzovoort maar het is allemaal chemische boel en daar hou ik niet van. Als ze zei dat ze zou nabehandelen met vaseline na de ingreep, kreeg ik helemaal twijfels gezien dit uitdroogt (het is een petroleumderivaat).
Ik zoek dus iets natuurlijks om die scheurtjes te verhelpen (de zalf die ze voorschreef is normaal voor erg gekwetste babyhuidjes) en de droogte tegen te gaan (daarvoor kreeg ik een zalf van Roc, om het gelaat te hydrateren).
Kan ik bv kokokolie gebruik tegen de droogte? Of ricinusolie? Ik moet deze oliën nl. gebruiken voor mijn voeten.
Is er inwendig iets dat ik kan doen? Ik merk dat vele plekken op mijn lichaam droog zijn, ik hoor dit van mijn pedicure, mijn manicure, mijn voetreflexologe enz en ik zie het ook hier en daar bv kloven op mijn handen. Ik drink genoeg en gebruik geen zeep, geen deo enz.
(enkel op mijn gelaat heb ik een vette huid en mijn haar is ook snel vet. Wat toch ook wel vreemd is als de rest van mijn huid zo uitgedroogd is).

3 jaar geleden
3.3K
crispy
3 jaar geleden
Kokosolie is een geweldig middel om hiervoor te gebruiken..
Thecis
3 jaar geleden
Wat aanvullende informatie over vaseline. Het droogt de huid namelijk nie uit:
Vaseline wordt veel gebruikt in het verzorgen van de droge en eczeem gevoelige huid. Het heeft namelijk een occlusieve werking; dit betekent dat het een laagje over de huid legt waardoor vocht minder uit de huid kan verdwijnen. Dit helpt ontzettend goed om een beschadigde huidbarrière te verbeteren.
https://www.drleenarts.com/wat-kan-vaseline-voor-je-huid-betekenen/#:~:text=Vaseline%20tegen%20droge%20huid,uit%20de%20huid%20kan%20verdwijnen. Houdt in het achterhoofd dat iets wat chemisch klinkt, niet noodzakelijkerwijs zooi of troep is. Alles wat uit de natuur komt (wat wij als "natuurlijk" beshouwen) is ook door chemie tot stand gekomen. Kortom, iets natuurlijks is niet zaligmakend. Kijk naar datgene wat je daadwerkelijk kan helpen. Succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Let wel de ene uierzalf is de andere niet, Bogena -geel blik- is hier de juiste en o.a. te koop bij het Kruidvat.
https://www.tipsenweetjes.nl/gezondheid/dit-kun-je-allemaal-met-uierzalf/

Antwoorden (1)

Mijn persoonlijke remedie is de uierzalf van Bogena (dit is de vette versie). Helpt bij mij (en bij veel anderen) tegen schrale lippen, schrale handen (kloven) hielkloven en andere oppervlakte kwaaltjes. Het is een vette zalf die goed blijft zitten en ook een desinfecterende werking heeft. Artsen mogen het niet voorschrijven, omdat het geen consistente samenstelling heeft (door de verschillende fabrikanten).
jc54