Is als gevolg van ziekte (bewegingsvrijheid?) plaatsen van inloopdouche als ziektekosten aftrekbaar?

Bestaande douche te klein en te hoge instap voor zieke echtgenote

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eerst heb je een indicatie nodig. Probeer via de WMO (gemeente) een afspraak te maken. De kans zit er in dat het ook nog (gedeeltelijk) vergoed wordt.
ronron1212
3 jaar geleden
Al zou die aftrekbaar zijn je krijgt maar een klein deel terug dan. Namelijk dat deel wat in het percentage valt wat je betaald.

Antwoorden (1)

Nee. Dat zijn aanpassingen in en om de woning. Die zijn sinds 2014 al niet meer aftrekbaar als persoonsgebonden aftrek-specifieke zorgkosten in de aangifte inkomstenbelasting.
Artikel 6 17 van de wet IB, lid 2, 4e punt
.
(...)
Als ander hulpmiddel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, worden in ieder geval niet aangemerkt:
1°. brillen, contactlenzen en overige hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen;
2°. scootmobielen;
3°. rolstoelen;
4°. aanpassingen aan, in of om een woning, woonboot, woonwagen of aanhorigheid daarvan. (...)
Toegevoegd op 12 januari 2021 17:59: tekst
Computoon