Helpt de zonnebank bij pityriasis versicolor?

Ik heb inmiddels een kuur genomen tegen plekjes pityriasis versicolor. Echter zoals geweten blijven de plekjes lange tijd zonder pigment, en de zon helpt daarbij. Weet iemand of de zonnebank hetzelfde effect heeft? Ik heb het hier over verantwoordelijk sporadisch gebruik van de zonnebank natuurlijk.

3 jaar geleden
18.2K
Thecis
3 jaar geleden
Lichttherapie is wel iets heel anders (veel intenser) dan een zonnebankkuur. Het zal niet hetzelfde effect hebben, maar ik ben geen "ervaringsdeskundige" hier in.

Het beste antwoord

Na de genezing van pityriasis versicolor kunnen de lichte vlekjes langere tijd blijven bestaan. Dit komt doordat de gistcellen een stof afscheiden, die een (soms langdurig) remmend effect heeft op de pigmentvorming. Dit geeft soms verwarring: de gist is goed bestreden en gedood, maar de huidaandoening is nog steeds even zichtbaar en lijkt niet over. Over het algemeen zullen de bleke vlekken in de loop van de zomer of na circa een half jaar toch weer spontaan verdwijnen. Indien de witte vlekken toch zichtbaar blijven, kan een zonnebank kuur soms effectief zijn om het pigment weer te laten terugkeren in de witte plekken. Dit kan een gewone zonnebank kuur zijn in een bruinings centrum, en met de natuurlijke zon bereikt u dit effect natuurlijk ook.

Helaas is pityriasis versicolor een aandoening die regelmatig kan terugkomen bij personen die daar vatbaar voor zijn.
fremar