Moet ik naar de dokter na het krijgen van elektrische schok?

Vanmiddag wilde ik een lamp ophangen waar de stroom per ongeluk nog op stond, hierbij raakte ik de koperdraad aan waarna ik een flinke schok kreeg.
Vanaf deze schok heb ik tot 3 uur erna (nu) spierpijn in de linkerhelft van mijn torso (en geen brandwond op de vinger). Ik ben 18 jaar en stond op een houten tafel met sokken.

Ik ga ervanuit dat de spierpijn vanzelf weg gaat, maar is het verstandig om toch nog naar mijn hart te laten kijken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
21.4K

Het beste antwoord

Normaal gesproken hoef je na een elektrische schok van 220 volt zonder brandwonden niet naar de dokter. Dit vooral niet, omdat je aangeeft op een houten tafel te hebben gestaan en op je sokken. Je stond dus behoorlijk goed geïsoleerd. Heel vaak hoor je, dat mensen aan de stroom blijven hangen (door o.a. verkramping) en dan is het effect op het hart veel groter.
MAAR, als te twijfelt aan je gezondheid of je bespeurt een beetje onregelmatigheid aan je hartslag is het altijd goed (voor de zekerheid) om de huisarts te raadplegen.
Onder de link staat een korte beschrijving die de nuances aangeeft tussen een flinke opdonder met eventuele brandwonden en hartritmestoornissen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
@elder161, ik hoop dat je je realiseert dat iedereen van alles kan schrijven op de website Info.nu. Dat betekent dat de kwaliteit van de artikelen op die website heel goed en heel slecht kan zijn! Controle op die kwaliteit is er op de website niet. Er kan dus allerlei onzin zijn vermeld in de artikelen op die website. Er kunnen zelfs gevaarlijke adviezen in staan vermeld.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni
Ik weet niet waar jouw opmerking op slaat. Ik heb als regelmatige zelfklusser al enige keren een flinke opdonder gehad (zonder brandwonden) en stond altijd wel geïsoleerd. Ik dacht dus ook te spreken uit ervaring. Dit was in de tijd, dat aardlekschakelaars nog moesten worden uitgevonden, want tegenwoordig doen die hun werk ook erg goed als de zelfklusser het te bont maakt.
Antoni
3 jaar geleden
@elder161, mocht je denken dat ik vind dat de informatie in jouw bron niet juist is: dat is niet waar! Het zal prima informatie zijn -dat weet ik niet-, maar de website an sich vind ik onbetrouwbaar. Je kan deze bron dus altijd noemen als je zelf al zeker weet dat de informatie in het betreffende artikel correct is!