Ik ben vermoedelijk een DES-kleinkind. Wat zijn de symptomen?

Howdy!

Recent heeft zowel mijn huisarts als een verpleegkundige het vermoedde gekregen dat ik wellicht enkele DES-Kind klachten heb.

Mijn moeder is zelf een Des-Dochter, en heeft daar erge symptomen van. Volgens onderzoek kan dit ook weer overgaan op hun kinderen.

Maar, ik kan helaas nergens symptomen vinden. Weten jullie toevallig wat deze zijn?

3 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Afwijkingen aan de urinebuis bij kleinzonen zijn wel degelijk bekend.
Bij kleindochters zijn nog geen specifieke afwijkingen vastgesteld.
Lees de bijgevoegde bron maar, dan kun je het zelf ook zien.

Verder vind ik het ook belangrijk om te melden dat je ook indirecte afwijkingen kunt vertonen.
Een vriendin van mij is zelf een des-dochter. Toen zij zwanger was van haar eerste zoon, had ze een zeer problematische zwangerschap (haar vrouwelijke organen zijn door des niet in orde). Hierdoor beviel ze veel te vroeg.
Haar zoon heeft hier lichamelijke en geestelijke beperkingen aan overgehouden.