Hoe kan je je houding verbeteren wanneer je werkt achter een pc of laptop?

Laatste ontwikkel ik erg veel klachten aan mn rug en nek. Ik denk dat dit door mijn houding komt wanneer ik op kantoor op mijn laptop aan het werk ben. Aan de stoel ligt het niet, die is goed. Graag vraag ik jullie manieren om ergonomisch te werken

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ergonomische stoel v/h Stokke nu Varier. Verschillende modellen die je houding verbeteren waardoor genoemde pijn kan verdwijnen.

Antwoorden (4)

1. Neem regelmatig pauzes en stretch
Neem elk half uur een korte pauze om uit je zithouding te komen en rond te lopen op kantoor. Even opstaan en bewegen brengt meteen je bloedsomploop op gang en voorkomt dat je spieren kunnen wennen aan de zithouding. Langdurig zitten maakt je lichaam strammer en je spieren lui. Tijdens je pauzes kun je simpele rekoefeningen doen om de spanning in je spieren te verlichten en de doorbloeding te verbeteren.

2. Controleer regelmatig of je je hoofd niet teveel vooruit steekt
Als je geconcentreerd aan het werk bent, neig je ertoe je hoofd naar voren te steken. Uit onderzoek is gebleken dat voor elke centimeter die je hoofd naar voren beweegt, er een extra 4,5 kg gewicht op je nek wordt geplaatst, met allerlei soorten nek- en rugklachten tot gevolg.

3. Houd je onderarmen parallel aan de vloer, rustend op je bureau
Door je onderarmen parallel aan de vloer te houden en op je bureau te laten rusten, verminder je de spanning op de gewrichten van je bovenste ledematen. Zorg ervoor dat je je toetsenbord en muis op de juiste afstand van je lichaam plaatst, zodat je niet voortdurend naar voren hoeft te reiken om ze te gebruiken (dit voorkomt afgeronde schouders en pijn in je bovenrug).

4. Houd je heupen en knieën in een hoek van 90 graden
Houd je knieën bijna op één lijn met je heupen als je achter je bureau zit (heupen een tikkeltje hoger). Deze positie helpt je om een neutrale rug te behouden.

5. Vermijd naar één kant leunen
Verdeel je gewicht gelijkmatig over beide heupen. Het kan verleidelijk zijn om naar 1 zijkant te leunen als je achter je bureau zit, maar het zorgt ervoor dat je je wervelkolom kromt (met klachten tot gevolg).

6. Houd beide voeten plat op de grond
Als je je benen over elkaar kruist, of als alleen je tenen de grond raken, leg je teveel nadruk op bepaalde spieren van je rug en heupen. Ook belemmer je de juiste doorbloeding.

7. Houd je oren, schouders en heupen in dezelfde lijn
De natuurlijke rondingen van je wervelkolom worden behouden door je oren, schouders en heupen op één lijn te houden. Elke afwijking van deze positie veroorzaakt overbelasting van de wervelkolom en creëert uiteindelijk pijn en blessures.

8. Houd je bekken neutraal met je billen tegen de achterkant van de stoel
Houd je bekken in een neutrale positie, met je billen tegen de rug van de stoel. Bij een neutrale positie is je bekken niet teveel naar voren, maar ook niet teveel naar achteren.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kleine aanvulling: Zorg ook voor goede kijkhoogte en - afstand (ca 60 cm) op beeldscherm. Is de bureaustoel verstelbaar, volgens de aanwijzingen van Simon V.
Koop een zitbal in plaats van een stoel achter je laptop of PC, hierdoor krijg je een actieve werkhouding die klachten aan rug vermijdt/verhelpt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ja idd, dit heeft mij heel erg geholpen!
Je zegt dat de stoel goed is. Bedoel je daarmee dat het een goede bureaustoel is, of dat deze goed is ingesteld.
Een goede bureaustoel is vaak niet voldoende. Deze moet ook, in combinatie met het bureau en de rest van de werkplek, goed worden ingesteld. Ik weet niet of bij jouw werkgever mensen werken, die een zogenaamd werkplekonderzoek kunnen doen. Anders zou je daarvoor de arbodienst in kunnen (laten) schakelen.
3 jaar geleden
Hi Malikaan,

Ik zat in hetzelde schuitje als jij. Jarenlang heb ik gezocht naar een manier om ergonomisch te kunnen werken op mijn laptop. Het is sowieso een goede aanrader om even bij de huisarts langs te gaan. Die heeft vast wel wat tips en tricks. Ik kan je in ieder geval aanraden om opzoek te gaan naar een laptopstandaard. Dit heeft mij echt heel goed geholpen. Ik ben terecht gekomen bij de link in de bron, maar er zijn nog veel meer soorten en maten. Daarom eerst even bij je huisarts langs te gaan.

Verder haal ik mijn tips van onderstaande link