Is shisha roken zonder nicotine schadelijk?

Zoals je aan de titel ziet, vraag ik me af of shisha schadelijk is voor je longen en of hart zonder nicotine(tabak) smaak, zelf doe ik 3x per week shisha en rook ik geen sigaretten of vape.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.1K
Amadea
3 jaar geleden
Welke stoffen zitten er dan wél in? Het zal niet alleen stoom zijn...

Antwoorden (1)

JA, het is in ieder geval net zo schadelijk als dat je sigaretten zou roken die geen nicotine bevatten. Het is n.l. niet alleen de nicotine die schadelijk is; er is veel meer dan dat!
Het gerucht dat een waterpijp roken niet of minder schadelijk zou zijn dan sigaretten roken is onjuist. Vaak wordt gemeend dat dit het geval is onder de (onjuiste) veronderstelling dat het water de schadelijke stoffen uit de rook zou oplossen, of omdat het inademen van de rook minder prikkelend is voor de longen. Dit laatste komt echter door de aanwezigheid van waterdamp in de rook. Hoewel er wel wat schadelijke stoffen in het water oplossen, blijft zeer veel achter in de rook.
Verschillende wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat het roken met behulp van een waterpijp ten minste even schadelijk is als het roken van sigaretten. Bij het roken met behulp van een waterpijp ademt men niet alleen kankerverwekkende stoffen en koolstofmonoxide in zoals bij het roken van sigaretten, maar ook zware metalen afkomstig van het kooltje dat gebruikt wordt als brandstof. Bij de verbranding kan onvolledige verbranding optreden waardoor het giftige CO (koolmonoxide) ontstaat.