Kan een virus worden overgedragen van mens op dier?

Er zijn wat gevallen bekend waarbij het virus aanvankelijk onder dieren heerste en later bij mensen doden verooorzaakte. Corona is hier een van. Zou het ook andersom kunnen? Dus dat een virus van mensen naar dieren overspringt?

3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat is toch al gebeurd bij het coronavirus? Dat is in fokkerijen van mens op nerts overgegaan.

Antwoorden (1)

Ja. Er zijn gevallen bekend van katten, honden en nertsen die besmet zijn geraakt met het nieuwe coronavirus. Ook in Nederland zijn dieren besmet (geweest) met het virus. Meestal waren de eigenaren van het dier ook ziek en positief getest op het nieuwe virus (SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2). Mogelijk hebben de eigenaren het huisdier besmet.
Zo zijn verder andere menselijke infecties, zoals hepatitis en influenza, net zo dodelijk als ze worden overgedragen op dieren via contact met mensen op boerderijen, dierentuinen of via veterinaire operaties. Er zijn zelfs gevallen bekend van tuberculose die het leven van circusolifanten kostte na infectie door mensen.
SimonV