Wat is een poederbrief?

Er waren deze week poederbrieven aangetroffen op verschillende locaties in Nederland. Het is me duidelijk dat zo'n poederbrief erg gevaarlijk is. Maar wat is het precies? Hoe herken je zo'n brief en als je de poederbrief per ongeluk toch hebt geopend, hoe kan je jezelf dan het beste ertegen beschermen?
Met herkennen doel ik op uiterlijke kenmerken, dus nog zonder de brief te hebben geopend.

3.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Poederbrieven zijn lang niet alleaal gevaarlijk. Veelal zitten er middelen in die, in de envelop, lijken op gevaarlijk poeder. Maar omdat je niet kunt zien wat er in de envelop zit, moet je het zekere voor het onzekere moet nemen, er KAN immers een gevaarlijke stof inzitten, moet je toch de politie zo snel mogelijk inlichten.

Het beste antwoord

Dat is een met poeder gevulde enveloppe. Om mensen onder druk te zetten of te intimideren of erger, kan er een gevaarlijke stof inzitten; in poedervorm. Degeen die de enveloppe opent loopt dan mogelijk gevaar.
Aan de enveloppe kun je soms voelen of horen dat er een poeder in zit.
Als je zo 'n brief onverhoopt opent kun je dus gevaar lopen. Direct politie inlichten en ambulance. Duidelijk vertellen dat je in aanraking bent geweest met poeder uit een zgn "poederbrief". Instructies opvolgen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Poederbrieven zijn in de meeste gevallen ongevaarlijk. Maar ze worden verstuurd om schkik aan te jagen en de boel te verstoren, vergelijkbaar met een loze bommelding.
In de VS zijn ooit brieven naar instanties gestuurd die antrax (miltvuur) bevatten. Dat is wel gevaarlijk. Maar de meeste poederbrieven die nu verstuurd worden, maken alleen gebruik van de angst dat er iets gevaarlijks in zou kunnen zitten.
bamibal