Hoeveel zweet verlies je per nacht?

Volgens mijn vrouw kan je ruim een liter zweet verliezen terwijl je slaapt, daarom wil zij altijd dat we ons bed goed luchten. Is dat waar? Hoeveel liter zweet verlies je per nacht?

3 jaar geleden
16.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Je hebt teveel reclames gekeken
Inekez1
3 jaar geleden
Ook met 100 ml vochtverlies per nacht kun je maar beter elke dag goed je bed luchten! Dan kun je tenminste elke avond in een fris en droog bed stappen. Anders blijft het vocht in de matras en dekens zitten en komt er elke nacht een beetje bij. Een vochtige matras, ook al is het maar weinig vocht, gaat op den duur schimmelen. De ventilatie onder het bed, maar ook het soort matras dat je hebt, maken ook nog wel verschil in hoe snel je bed weer droog en fris is. Het is per persoon heel verschillend hoeveel vocht je verliest, via uitademen of zweten. Dat kan ook per nacht nog behoorlijk verschillen.
Rieneke1
3 jaar geleden
Ivm huisstofmijten is het van belang je bed goed te luchten voor je het weer dichtslaat.

Antwoorden (1)

Tijdens het slapen geeft ons lichaam vocht af aan de omgeving. Dat gebeurt via de ademhaling en transpiratie via de huid. Per nacht is dit vochtverlies gemiddeld één liter. In sommige gevallen zelfs 2,5 liter.
Dit is de verkooppraat van matrassenverkopers.

Je verliest wel een bepaalde hoeveelheid vocht via je adem en verdamping door je huid; het laatste proces, waarbij de zweetklieren niet betrokken zijn, wordt ongevoelige transpiratie genoemd. Het totale waterverlies via beide routes voor een gemiddelde gezonde jonge man is gemiddeld ongeveer 25 milliliter per uur, of 200 milliliter per acht uur slaap, en veel daarvan wordt gewoon uitgeademd, niet opgenomen door de matras. In werkelijkheid zweet je dus weinig vocht uit.
SimonV