Wat houdt een verhoogde leverwaarde bij bloedonderzoek in?

Ik had laatst mijn bloed laten prikken. Uit de uitslag bleek dat mijn bloedwaarden lever waarde dan iets verhoogd was. Normaal is tot 40 normaal bij een volwassen vrouw en bij mij was 43 . Ik heb begrepen dat het niet erg is als het ietsje afwijkt en de huisarts verzekerde dat er geen reden tot zorg was. Dat dit nog steeds binnen normaal valt en dat ik wel over 3 maanden opnieuw zou kunnen prikken. Ik vraag me af of het normaal is als je leverwaarde ietsje afwijkt ietsje hoger is? Ik drink geen alcohol en rook ook niet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
tinus1969
3 jaar geleden
Waarom had je bloed laten prikken? Welke klachten had je?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969 ik had last van tussentijdsbloedverlies heel iets anders
ronron1212
3 jaar geleden
Waarom heb je dat niet aan de arts gevraagd?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212 heb ik gevraagd huisarts zei dat het nog steeds binnen normaal valt. Dat geen reden tot zorg os maar ik maak me toch zorgen
ronron1212
3 jaar geleden
@Ida1989 als je de huisarts niet vertrouwd vertrouw je dan op een antwoord van een niet arts op deze site?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212 Daar is deze site voor toch om vragen te stellen?
ronron1212
3 jaar geleden
@Ida1989 maar voor dit soort vragen zou ik mijn huisarts maar vertrouwen.
Pieterke
3 jaar geleden
Ja, het is normaal als je leverwaarde ietsje hoger is. Er is altijd een marge waar binnen je waarden af kunnen/mogen afwijken. Vertrouw op je huisarts en maak je geen zorgen.

Antwoorden (1)

Er worden meestal een viertal enzymen bepaald voor de leve. Zelfs na het slikken van paracetamol kan de waarde iets verhoogd zijn. Geen problemen dus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Waarom 2 minnen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rieneke
Misschien weten de minnen niets van Klinische (bio)chemie en van de opruimfunctie van de lever?