Wat moet je doen als je 2 weken ongesteld bent?

Ik ben al 2 weken ongesteld maar dit is pas de 2de keer dat ik ongesteld ben geworden. Ik weet dus niet wat ik moet doen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Als dit pas jouw 2de keer is dat je ongesteld bent is 2 weken lang helemaal niet erg. Op het begin moet je lichaam wennen aan het menstrueren en heb je een onregelmatige menstruatiecyclus. Een regelmatige cyclus komt vanzelf, bij de 1 gebeurt het sneller dan bij de ander. Er is niks waar je je zorgen om hoeft te maken!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In het begin is menstruatie heel onregelmatig. Na de eerste keer kan het heel lang duren (maanden soms zelfs 2 jaar) voordat je voor de tweede keer ongesteld wordt.

Waarom is het zo onregelmatig?
Je lichaam moet van de hersenen naar de eierstokken opdracht geven om hormonen te maken om maandelijks ongesteld te worden. Als je voor het eerst ongesteld wordt kan het even duren en niet goed gaan de eerste keer. Dit kan blijven duren tot zelfs 2 jaar voordat je hersenen en eierstokken genoeg samenwerken om dit maandelijks te regelen.
-----
Wanneer moet ik naar de dokter?
Je kunt altijd naar je dokter gaan als je vragen hebt over je ongesteldheid. Bijvoorbeeld:
*Als je ongesteldheid langer dan 7 dagen duurt
*Als je meer dan 8 maandverbanden of tampons per dag gebruikt bij je ongesteldheid
*Als je vaker dan 1 keer per maand ongesteld bent
*Als je na 3 maanden nog niet ongesteld bent, of als er een verandering is in je gewone cyclus (aantal dagen)
*Als je zwanger bent
-----
Als ik pas net ongesteld ben, is een onregelmatige menstruatie normaal?
Dat is een feit. In de eerste maanden of soms zelfs jaren, kan de menstruatie heel onregelmatig zijn. Dat is heel normaal.
https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpartikelen/item/ik-ben-onregelmatig-ongesteld-wat-moet-ik-doen/
-----
Voor vragen kan je altijd bij de huisarts terecht.
In de bronnen kan je ook nog e.e.a. lezen.
Misschien is er een brochure bij de apotheek verkrijgbaar.
.....
ANTWOORD
Als je langer dan 7 dagen ongesteld bent kun je zeker contact opnemen/afspraak maken met de huisarts.
Dit is je 2e keer dat je ongesteld bent, alles moet nog in een bepaald ritme komen.
Geen paniek @Anonym, dit is niet ongewoon.