Heeft de ziekte van lyme invloed op d dimeer waardes?

3 jaar terug heeft de huisarts parongeluk mijn d dimeer laten prikken ipv vitamine D.
Echter was deze waarde erg verhoogd, namelijk boven de 5200 (geen typfout). Om te kijken of ze geen fout hadden gemaakt hebben ze het weer getest maar het bleek te kloppen.
Ik heb allerlei scans gehad maar ze konden niks vinden, en ben dus maar naar huis gestuurd.
Nu heb ik nogsteeds veel klachten zoals extreme moeheid, erg kortademig op sommige momenten, vergeetachtig en vrijwel altijd last van 'brainfogs'.
En nu vraag ik mij af of deze twee dingen iets met elkaar te maken kunnen hebben. Aangezien d dimeer vrijkomt bij ontstekingen en lyme ook wel iets te maken heeft met ontstekingen.
Mocht dit het geval zijn, dan ga ik zeker weer eens naar de huisarts om mij te laten testen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

D-dimeer is een stof afkomstig van fibrine die als gevolg van fibrinolyse vrijkomt. Fibrinolyse is de afbraak van een bloedstolsel. Een bloedstolsel bestaat uit een netwerk van fibrinen (stollingseiwitten). Een van de afbraakprodukten is D-dimeer. De hoeveelheid D-dimeer in het bloed is altijd laag, behalve wanneer er een bloedstolsel afgebroken wordt. De D-dimeertest wordt gebruikt bij situaties met een verhoogde bloedingstollingsneiging, bijvoorbeeld bij een diepveneuze trombose (DVT), waarbij een stolsel in de beenader ontstaat, bij een longembolie waarbij een stolsel in de longen terechtkomt en bij diffuus intravasale stolling (DIS) waarbij stolsels ontstaan door het gehele lichaam.
Lymeziekte, lymeborreliose of ziekte van Lyme, is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door bepaalde bcteriën van het geslacht Borrelia.
Lymeborreliose is een systeemziekte met een grillig verloop en vele verschijningsvormen die steeds diverser worden doordat er steeds vaker co-infecties met andere ziekteverwekkers optreden. De wetenschappelijke informatie vertoont nog lacunes en is deels tegenstrijdig. Hoewel het er dus op lijk, dat deze twee aandoeningen niets met elkaar te maken hebben is de lymfeborreliose zo grillig, dat men er nog steeds niets alles van eet en er dus allelei combinatiemogelijkheden voor overblijven. Het blijft dan echt specialistenwerk, dat zeker niet op deze site kan worden opgelost. Ga in ieder geval terug naar de huisarts en laat je doorsturen naar een spcialist
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Ontstekingen kunnen leiden tot een verhoogde D-dimeerwaarde (Zie jouw bron).
Bij Lyme vinden ook ontstekingen plaats. Dus theoretisch zou iemand Lyme kunnen hebben.
Ik heb echter geen bronnen kunnen vinden die dit bevestigen.
https://www.sohf.nl/nieuws/ziekte-van-lyme