Is meerdere keren stukken harlopen even effectief als dit in 1x lopen?

Dus bijvoorbeeld 5x een kilometer lopen tegenover in 1x vijf kilometer lopen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Het is wel beter vol te houden. Begin niet te fanatiek
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat versta je onder effectief. Als je gaat hardlopen om vet te verbranden dan moet je juist proberen om langer dan een uur te gaan hardlopen in een rustig tempo. Na een uur schakelt je lichaam dan over op vetverbranding.
Dit proces zul je bij korte loopjes niet gaan bereiken

Antwoorden (2)

Voor je gezondheid is dat ongeveer even effectief. De gezondheidswinst begint bij vijftig minuten hardlopen per week. Langer dan vijftig minuten hardlopen, of verspreid over meerdere dagen joggen, maakt voor de gezondheidswinst niet uit, blijkt uit de cijfers. Ook hoe hard men jogt, maakt weinig verschil: wie met acht kilometer per uur voortsukkelt, boekt haast dezelfde winst als de sporter die dertien kilometer per uur rent.
SimonV
4 jaar geleden
Hangt ervan af, wat je wilt bereiken. Als je wilt bewegen voor alleen je gezondheid is het antwoord van SimonV (met de link) perfect.
Als je echter een echte cardiotraining wilt doen om uiteindelijk b.v. eens een halve marathon te lopen is trainen met duurlopen veel beter. Begin met b.v. stukken van 5 km en bouw dat langzaam op naar b.v. stukken van 10 tot 15 km (halve marathon = 21 km).
Duurtraining vergroot je longcapaciteit en ook de pompkracht van je hart (vandaar cardiotraining).