Rook ik Mee met mijn maten?

Soms als ik naar mijn vrienden ga, roken ze sigaretten, en we zitten al in een appartement dan en dan is het niet zo gigantisch groot in de woonkamer. De rook hangt in de lucht en het is gewoon heftig.
Rook ik dan ook eigenlijk mee? En tast dit ernstig veel aan mijn longen? En is het extreem slecht voor mijn ziekte: Multiple Sclerose?

4 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ja, je tast je gezondheid aan, nog erger ook, meeroken schijnt slechter voor je te zijn.

Het beste antwoord

Je rookt altijd mee als er in een relatief kleine ruimte binnen gerookt worden. En roken is altijd slecht voor de longen. Ik ben geen arts en kan niet zeggen of roken bepaalde ziektebeelden verergert.

Het advies: nooit binnen roken (of meeroken). Het is niet voor niets dat "binnen roken" wettelijk verboden is op alle werkplekken waar werknemers werken (dus inclusief voertuigen). Ik vind dat een van de beste overheidsbesluiten die ooit genomen is de laatste jaren, ik heb de tijd nog meegemaakt dat er onderwijzers en leraren waren die in de klas rookten. Totaal ondenkbaar nu.
Uit de bron:

Meeroken of passief roken is het blootgesteld worden aan tabaksrook in de omgeving. De duizenden verschillende chemicaliën en meer dan 70 kankerverwekkende stoffen in tabaksrook zijn ongezond voor iedereen die het inademt, dus ook voor meerokers.

Samenwonen met een iemand die in huis rookt, vergroot de kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartaanval (25-30% meer kans) of een beroerte (20-30% meer kans). Meeroken vergroot de kans op longkanker met 20 tot 30%. Er zijn aanwijzigen dat meeroken ook het risico kan verhogen op longziekten en andere ziekten die met roken te maken hebben.

Kinderen
Kinderen zijn kwetsbaarder voor meeroken dan volwassenen, omdat ze nog in ontwikkeling zijn.

Als kinderen opgroeien in een huis waar regelmatig binnen wordt gerookt, hebben ze meer kans op astma, oorontsteking, hoesten, benauwdheid en hersenvliesontsteking.
De longen van kinderen die meeroken ontwikkelen minder goed dan van niet-meerokende kinderen.
Kinderen die vaak meeroken, beginnen later vaker zelf met roken.
Bij jonge kinderen zorgt een rokerige omgeving voor een dubbel zo grote kans op wiegendood (plotseling overlijden).
Er is steeds meer bekend over hoe ongezond meeroken eigenlijk is. Verreweg de meeste Nederlanders roken dan ook niet meer in huis en proberen kinderen uit de rook te houden. In 2014 zei nog 11% van de ouders dat er wel eens thuis in het bijzijn van hun kind werd gerookt. Jongeren van 13 tot 18 jaar zitten vaker in de rook (21%).

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn een campagne gestart voor een rookvrije generatie.

Voor uitgebreide wetenschappelijke informatie over meeroken, zie rokeninfo.nl/professional
Toegevoegd op 01 maart 2020 10:14: bron
Computoon