Als er koelvloeistof lekt van een oude vriezer in een kelder stijgt dat gas dan op?

En kan je dan later terug in die kelder komen zonder ziek te worden als de boven kant open is van de kelder

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Als het een oude vriezer betreft waarin een CFK koelmiddel zit, dan zal het middel verdampen. Je zegt dat de kelder open is en dus geventileerd. Van die CFK-damp ga je niet dood, maar het is wel schadelijk voor het milieu. het zou de Ozonlaag aantasten.
Je kunt dus gerust de kelder ingaan om de vriezer er uit te halen en afvoeren naar de milieustraat.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt nu ben ik gerust
EERSTE ANTWOORD IS ERG RISKANT.
Cfk's zijn gassen die zwaarder zijn dan lucht. Ze blijven dus in de kelder hangen, omdat een eventuele raam altijd hoog zit.
De zware gassen zijn verstikkend.
Zet een grote ventilator bij de raam (als die er is) of bij de kelderdeur en richt de stroom naar buiten. Zet IN de kelder ook een ventilator op de vloer.
Zet in een hoekje op de vloer een kaarsje dat brandt (Cfk's zijn niet brandbaar). Als de kaars NIET uitgaat of echt walmt is de lucht niet ongezond of verstikkend en is er zuurstof voldoende.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Edraket
4 jaar geleden
Omdat Cfk's zwaarder zijn dan lucht, heb ik nooit begrepen dat die zo'n grote invloed hebben/hadden op de ozonlaag zo hoog boven ons aanwezig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De chlooratomen in cfk's kunnen in de atmosfeer door invloed van ultraviolette straling als radicaal worden vrijgemaakt en dienen als katalysator voor de afbraak van ozon in de beschermende ozonlaag tot zuurstof, waardoor het ozongat ontstaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Edraket
Misschien moet je iets beter thuis zijn in de chemie. Zo zijn ook Chloorgas (Cl2), koolzuurgas (CO2) en propaan (C3H8 een drijfgas in spuitbussen en een groot gevaar bij lekkende gasflessen op een boot) zwaarder dan lucht. De zware CO2 geeft b.v. verstikkingsgevaar in druipsteen grotten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb in de kelder met een aansteker een vlam laten branden op de vloer en hij brandde zoals normaal dus is het veilig om er in te gaan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Kar
Als een kaars op de vloer blijft branden heb je in ieder geval voldoende zuurstof. Alleen irritante stank kan je dan nog weerhouden om naar beneden te gaan, maar dat is dan meer vanwege de stank als vanwege verstikkingsgevaar.