Kan je de collageen gehaalte zien in een bloed onderzoek?

Ik zou willen weten of ik de collageen gehaalte kan zien in een bloed onderzoek voor ik een collageen supplement begin te gebruiken zo dat ik kan zien of het wel echt effect heeft.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Nee, dit ‘gehalte’ valt met een bloedonderzoek niet te bepalen.
Collageen, van het Griekse κολλώ, samenbinden, is een lijmvormend eiwit dat een zeer belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel in het lichaam van mensen en dieren.
Collageen is met 70% een hoofdbestanddeel van het losmazige bindweefsel in de menselijke huid. Collageen is verantwoordelijk voor stevigheid en elasticiteit van de huid. Tijdens het vernieuwingsproces van de huid wordt op jonge leeftijd voldoende collageen gemaakt om de huid jong, stevig en soepel te houden.
Er is binnen de voeding- en cosmetica-industrie veel discussie of het innemen van stoffen als collageen in drank – of pilvorm iets voor je huid kan betekenen. Daarnaar wordt veel onderzoek gedaan. Er zijn nogal veel vormen van de stof op de markt. De meeste vormen worden in de maag en darmen afgebroken en leveren zo eigenlijk alleen aminozuren (dat zijn de bouwsteentjes van eiwitten). Die aminozuren kunnen je lijf - en dus ook je huid - bij tekorten goed doen. Dat is ook weleens aangetoond in onderzoeken. Maar de vraag blijft in hoeverre de supplementen zelf verantwoordelijk waren voor huidverbetering. Het ontbreekt toch nog aan echte onafhankelijke en overtuigende bewijzen.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben recent 100 kilo afgevallen maar ben nog maar 19 zou het een beetje kunnen helpen met het vel te herstellen?
SimonV
4 jaar geleden
Knap dat je dat gelukt is! Maar collageen zal hierbij niet helpen, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Spijtig. al hield het een beetje. :(