Hoe kom ik aan dat kater gevoel bijna elke ochtend?

Bijna elke ochtend word ik wakker met het gevoel alsof ik een dikke kater heb van alcohol. Alleen drink ik helemaal nooit alcohol en drugs gebruik ik ook nooit. Duffig, moe, zware ledematen, hangerig, geen fut. Als ik een aantal uur werk of actief ben is het verdwenen en voel ik mij normaal. Ik eet voldoende, slaap ook voldoende meestal.
Waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
17K
SimonV
4 jaar geleden
Je bent niet de enige:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/243737/zwaarmoe-gevoel-armen-benen-opstaan/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Echt moeite met opstaan heb ik niet. Wakker is er uit en actief zijn.
Ritsuka
4 jaar geleden
Heb je je al eens laten testen op slaapapneu? Ik herken dit van mijn vriend.
Amadea
4 jaar geleden
Dat is een goed mogelijke optie, die Ritsuka geeft.
Minder ingrijpend: krijg je tijdens de slaap wel frisse lucht ingeademd, Manon? Het raam op een kiertje open zetten kan dan al het probleem oplossen.
tinus1969
4 jaar geleden
Eens met Amadea; ik vraag me ook af of je 'slaapkwaliteit' wel goed is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mij slaap ikwel oke. Raampje altijd op een kier en maak genoeg uren per nacht.

Antwoorden (2)

Wakker worden met stekende hoofdpijn en een rebellerende maag? Dan heb je de dag ervoor duidelijk iets te veel gedronken. Of toch niet? Je kan immers ook een kater krijgen zonder een druppel alcohol.
Een bonzend hoofd, droge mond, jeukende ogen en een opgeblazen gevoel: het zijn de niet zo gezellige symptomen van een kater. Maar het zijn evengoed de symptomen die aangeven dat je te veel zout gegeten hebt.
Jawel: je hoeft niet altijd alcohol te drinken om een kater te hebben. Wie ’s avonds te veel zout eet, kan er de dag erna ook spijt hebben bij het opstaan. Zout droogt je immers uit, net zoals drank dat doet: “Een zoute maaltijd zorgt voor een overvloed aan natrium in je bloedbaan”, legt professor Anthony Heagerty van de universiteit van Manchester uit. “Je lichaam denkt dat je uitgedroogd bent en gaat water uit andere delen van je lichaam halen om de hoeveelheid natrium te verdunnen. Dat betekent dat je echt uitgedroogd raakt. Aangezien je ’s nachts niet kan hydrateren, sta je op met hoofdpijn en een opgeblazen gevoel.”
’s Avonds laat veel zoute snacks eten, is dus allerminst een goed idee. Veel water drinken is sowieso aangeraden, maar er zijn ook enkele zaken die je kan eten om de hoeveelheid zout in het bloed te verdunnen. “Fruit en groenten werken zeer goed, vooral citroen, selder, kool en artisjok. Daarnaast is het geen slecht idee om ook je kaliumvoorraad aan te vullen, met bijvoorbeeld bananen en aardappelen.”
Toegevoegd op 08 februari 2020 08:21: tekst
fremar
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen hoofdpijn, geen rare maag etc. Alleen duf, zwaar lijf en moe.
Zout eet ik wel avonds maar niet extreem denk ik.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Extra dorst heb ik ook niet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Auto-brewery_syndrome

ik weet er zelf niet zo heel veel van maar er is een syndroom
(bacterien in de maag) welke omzetten van voedsel naar alcohol
in de maag veroorzaakt, hierbij is het geloof ik nodig om medicatie
in te nemen om dit te verhelpen.
het blijkt dan dat je dronken wordt zonder ook maar alcohol te drinken,
bacterien (die er niet horen te zijn) zetten voedsel om naar alcohol.
je kan dit zien aan een blaastest waneer je je dronken voelt en
niks hebt gedronken.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik voel mijniet dronken, ook niet de avond er voor. Alleen de kater ochtends.